Boom na subskrypcje. Do 2025 roku wartość handlu w tym modelu wzrośnie na świecie o 3 000 proc.

Finanse Technologie Dołącz do dyskusji
Boom na subskrypcje. Do 2025 roku wartość handlu w tym modelu wzrośnie na świecie o 3 000 proc.

Model subskrypcji usług notuje zawrotne wzrosty popularności. Z przewidywań ekspertów wynika, że do 2025 roku wartość handlu w tym modelu wzrośnie na świecie o 3 000 proc. W 2019 r. wartość światowego handlu elektronicznego, który odbywał się za pośrednictwem subskrypcji, wynosił 15 mld dolarów, a w 2025 roku ma to być już 473 mld. Również w Polsce subskrypcje przyjmują się coraz częściej i są oferowane w wielu branżach i sferach naszego życia. 

Subskrypcje opanowały praktycznie całe nasze życie, a to dopiero początek

Z badań McKinsey i Imarc Grup, opublikowanych na łamach portalu Reach4.biz wynika, że na tak gwałtowny wzrost popularności modelu subskrypcji miało wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest oczywiście postęp technologiczny, który sprawił, że popularność zdobyły przede wszystkim takie usługi jak Netflix czy Amazon Prime. Jednak to dopiero wierzchołek góry lodowej modelu subskrypcyjnego, który powstał na świecie. Coraz częściej dotyczy on np. branży kosmetycznej, motoryzacyjnej, transportowej czy sportowej.

Subskrypcje zdobywają popularność nie tylko za oceanem. Z danym McKinsey wynika, że latach 2022-2023 liczba nowych subskrypcji w Europie wzrosła o około 22 proc.

Polacy coraz bardziej uwielbiają ten sposób korzystania z wszelkiego rodzaju usług

Portal Reach4.biz przytacza dane Subscription Commerce Conversion Index, z których wynika, że od pierwszego kwartału 2021 r. konsumenci podwoili liczbę subskrypcji detalicznych z dwóch do pięciu. Również dane ING Banku Śląskiego wskazują na to, że trend ten jest stały i dotyczy około 46 proc. Polaków. Eksperci zauważają jednak, że zjawisko to nie dotyczyło tylko multimediów. Polacy coraz częściej decydują się na subskrypcję wielu urządzeń – od konsoli do gier, poprzez kosiarki do trawy, aż do bagażnika na dach samochodu, na którym możliwe jest np. przewożenie rowerów. Polacy coraz częściej nie chcą kupować tego typu sprzętu, a zwracają swoją uwagę właśnie ku modelowi jego łatwego wynajmu.

Trend wypożyczania elektroniki stanowi również nasz lokalny fenomen. Z danych firmy Komputronik S.A. wynika, że Polacy najczęściej decydują się na wypożyczanie smartfonów (60 proc. użytkowników), a także laptopów (25 proc.) oraz komputerów stacjonarnych (15 proc.).

Wiele firm zdaje sobie sprawę z tego typu trendu i oferuje model subskrypcji jako formę promocji na produkt czy usługę. Analizy ekspertów potwierdzają także, że komunikaty o subskrypcjach są coraz częściej elementem kart produktowych, banerów promocyjnych, dedykowanych podstron czy opisów promocji w sklepach, a także gazetkach promocyjnych.