Bankomat wydał za mało gotówki lub zapłaciłeś kartą za towar, który nie został dostarczony? Odpowiednie procedury pomogą Ci w uzyskaniu zwrotu pieniędzy.

Płatności bezgotówkowe są wygodne, ale nie pozbawione wad. Często w wyniku usterki systemu, błędu człowieka czy zwyczajnego pecha możemy stracić pokaźną sumę pieniędzy. Banki, w których mamy swoje konta, mają jednak odpowiednie sposoby na zabezpieczenie finansów swoich klientów, chociaż czasem nie przyznają się do tego głośno.

W wielu przypadkach błędów płatności kartą kredytową czy debetową najprostszym i dość skutecznym rozwiązaniem jest złożenie standardowej reklamacji. Jeżeli przykładowo otrzymamy zbyt mało gotówki z bankomatu, mamy parę wyjść z takiej kłopotliwej sytuacji.

Gdy chcemy jak najszybciej rozwiązać sprawę standardową, formalną drogą, możemy zadzwonić na infolinię banku. Numer centrum obsługi klienta znajdziemy na naszej karcie. Dzięki takiemu działaniu zgłoszenie będzie możliwie najszybciej odnotowane w systemie. Wadą takiego rozwiązania jest brak pisemnego potwierdzenia wpłynięcia reklamacji.

W związku z tym, warto zamiast reklamacji telefonicznej (lub razem z nią), udać się do siedziby banku albo skontaktować się poprzez e-mail lub odpowiedni formularz. Wtedy będziemy mieli potwierdzenie terminu, w którym zawiadomiliśmy bank o niewłaściwej transakcji. Na rozpatrzenie zgłoszenia, zależnie od okoliczności, często trzeba czekać aż 90 dni. Zależy to np. od tego czy bankomat z którego korzystaliśmy należy do naszego banku, czy też jest „obcy”. Ta druga opcja przedłuża całą procedurę ponad standardowe 30 dni.

W jakich jeszcze sytuacjach warto pomyśleć o reklamacji? Na przykład wtedy, kiedy sprawdzając rachunek po sklepowych zakupach okaże się, że zapłaciliśmy więcej, niż powinniśmy. Takie sytuacje mogą być zarówno próbą wyłudzenia, jak i zwykłym błędem człowieka. Warto więc w trakcie płacenia przed zbliżeniem karty zerknąć na terminal i zweryfikować czy wyświetlona kwota jest poprawna. Uchroni to nas przed nerwami oraz stratą czasu i pieniędzy.

Jeżeli jednak zależy nam na odzyskaniu pieniędzy szybszym, niż w ciągu 14-90 dni, warto skorzystać z opcji chargeback. Niewiele banków chwali się nią w ulotkach czy na pierwszej stronie serwisu internetowego. Często też sami konsultanci sprawiają trudności przy przyjmowaniu związanych z nią zgłoszeń. Mają oni jednak obowiązek zaakceptować wniosek klienta o chargeback, co niejednemu posiadaczowi karty pomogło w pechowej sytuacji.

Na czym polega chargeback? To usługa, którą są objęci posiadacze kart Visa i Master Card i jest swojego rodzaju dodatkowym zabezpieczeniem dla płatności bezgotówkowych. Jeśli z dowolnego powodu uważamy, że transakcja jest nieważna lub błędna i powinna być anulowana, możemy skorzystać z tego rozwiązania. Dzięki temu, kwota z konkretnej płatności trafi z powrotem na nasze konto.

Przykładowo, jeśli zapłaciliśmy za wakacje, ale biuro turystyczne nie spełniło swoich obowiązków, możemy wnioskować o chargeback. Otrzymamy wtedy błyskawicznie płatność zwrotną – nasze fundusze wrócą na rachunek. Dopiero później, po rozpatrzeniu całej procedury reklamacyjnej bank może – w przypadku odrzucenia wniosku – ponownie naliczyć płatność.

Jest to swojego rodzaju odwrotność standardowej reklamacji. Podczas gdy normalnie składamy wniosek, a później długo czekamy na wpłatę, przy chargebacku jest odwrotnie. Pieniądze dostajemy niemal od ręki, a ewentualne negatywne rozpatrzenie naszych roszczeń może dopiero skutkować ponownym obciążeniem konta.

Plusem tego rozwiązania jest też fakt, że może być stosowane w bardzo wielu sytuacjach, równolegle z tradycyjnymi metodami. Jeśli sprzedawca na Allegro zamiast firmowego smartfona prześle nam tanią podróbkę, możemy równocześnie działać „na dwóch frontach”. Osobną kwestią będzie zgłoszenie sprawy do obsługi portalu internetowego, a osobną działanie w ramach chargeback, które pomoże nam błyskawicznie odzyskać pieniądze.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Jeśli masz kartę Visa lub Master Card, koniecznie sprawdź na stronie internetowej swojego banku omawianą usługę lub zapytaj o nią konsultanta. Warto wiedzieć jakie procedury będziemy musieli przejść, gdyby przy płatności karą coś poszło nie tak. Dzięki temu przy jakimkolwiek problemie unikniemy nerwów i będziemy wiedzieli jak wnioskować o zwrot pieniędzy.

Problemy z odzyskaniem pieniędzy od banku, potrzebujesz pomocy prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Fot. tytułowa: shutterstock.com