Każda praca stresuje - to oczywista oczywistość. Ale praca w Polsce stresuje wyjątkowo, jak wynika z najnowszego badania. Zwłaszcza jak się jest marketingowcem czy PR-owcem.

Kto się w Polsce stresuje pracą? Można uznać to za pytanie retoryczne. Z ostatniego badania Grafton Recruitment wynika, że 87 proc. pracowników w naszym kraju czuje się przytłoczona stresem w pracy.
W ostatnich latach problem się pogłębia - przez pandemię zatarła się granica pomiędzy światem zawodowym a prywatnym. Potem wróciliśmy do biur i okazało się, że bynajmniej nie jest spokojniej.
"Wielka rezygnacja, Quiet Quitting, czy Lazy Girl Job to tylko kilka trendów, które wyłoniły się w ostatnich latach. Zjawiska te nie powstają w próżni. Wszystkie są odpowiedzią m.in. na przemęczenie, spadek motywacji i nieadekwatne do natłoku obowiązków wynagrodzenia, a także coraz większą świadomość, że praca nie powinna dominować nad sferą prywatną" – uważa Joanna Wanatowicz z Grafton Recuitment.
No dobrze, ale kto się stresuje najbardziej?
Odpowiedź, że wszyscy byłaby jednak trochę wymijająca. Z badania wynika, że najbardziej narażeni na wypalenie są pracownicy marketingu i PR – na stres zawodowy w tej grupie wskazało 70 proc. z nich. Przy tym aż 35 proc. uznało swoją pracę za „zdecydowanie stresującą”. Drugi najwyższy wynik odnotowano w działach obsługi klienta.
Czemu akurat PR-owiec i marketingowiec to najbardziej stresujące zawody, a przynajmniej najbardziej stresujące spośród tych "biurowych"?
"Miniony rok przebiegł pod hasłem dyscypliny budżetowej, co w dużej mierze odbiło się na budżetach marketingowych. Wiele rekrutacji uległo zamrożeniu. Obserwowaliśmy również zjawisko znikających wakatów, kiedy to w momencie odejścia jednego z pracowników, firmy decydowały się na rozłożenie jej obowiązków pomiędzy pozostałych członków zespołu" – tłumaczy Kamil Jankowski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Gi Group Holding.
Jednak niezależnie od wykonywanych zadań i branży, pracownicy odczuwają przeciążenie obowiązkami. To wynik - jak mówią eksperci - między innymi korekty zatrudnienia, optymalizacji zespołów i związanej z nią presji na efektywność.
Na pewno działy marketingu i PR też z założenia są narażone na stres - jako te bardzo szczegółowo rozliczane z wyników i te niejako najbardziej "na widoku". Ciekawi, że na szczycie nie ma pracowników działu sprzedaży. Oni też sporo wiedzą o stresie. Z drugiej strony - w trudnych czasach to nie handlowcy są na czele listy zwolnień (w dobrych zresztą też nie).
Autorzy raportu mają przynajmniej jeden optymistyczny wniosek. Zdrowie psychiczne przestało być już tematem tabu, a konsultacje z psychoterapeutą są traktowane jako coraz popularniejszy benefit w firmach.
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski