W Polsce obowiązują przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek informowania klientów o najniższej cenie towaru z ostatnich 30 dni przed obniżką. Oznacza to, że przy każdej promocji nie wystarczy podać tylko ceny promocyjnej – trzeba także jasno pokazać, jaka była najniższa cena w ciągu miesiąca poprzedzającego rabat. Niestety nie wszyscy sprzedawcy robią to właściwie, a nieprawidłowe podawanie cen to spore przewinienie, na które UOKiK nie pozwoli.

Celem tych przepisów jest zwiększenie transparentności i ochrony konsumentów przed nieuczciwym marketingiem.
Nieuczciwi przedsiębiorcy muszą spodziewać się kar za nieprawidłowe podawanie cen
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił w rozmowie dla PAP, że urząd prowadzi obecnie bardzo dokładny monitoring przestrzegania tych przepisów. Firmy, które nie podają prawidłowo najniższej ceny z ostatnich 30 dni, muszą liczyć się z postępowaniami wyjaśniającymi, zarzutami oraz decyzjami nakładającymi kary finansowe – i to jeszcze w tym roku.
Chróstny zauważa, że chociaż 2,5 roku to sporo czasu na wdrożenie zmian, to wielu przedsiębiorców wciąż nie przyzwyczaiło się do nowego obowiązku. Jego zdaniem „cierpliwość już się skończyła”, więc kolejne uchybienia absolutnie nie będą dalej tolerowane.
Konsumenci chętnie szukają najniższej ceny, ale nie zawsze mogą ją łatwo znaleźć
Według badań UOKiK aż 85 proc. Polaków zna pojęcie najniższej ceny z ostatnich 30 dni i porównuje ją z aktualną ceną promocyjną. Mimo to połowa konsumentów napotyka trudności z odnalezieniem tej informacji podczas zakupów. To wskazuje, że z punktu widzenia czytelności i jasności przekazu wciąż jest dużo do poprawy po stronie sprzedawców.
Prezes UOKiK podkreśla, że obowiązek podawania najniższej ceny to ogromna wartość dodana dla rynku i konsumentów, gdyż eliminuje praktyki porównywania ceny promocyjnej do regularnej, często jedynie teoretycznej, ceny. Dlatego to ważny krok w kierunku uczciwej konkurencji.
Również wielopaki i wielosztuki znalazły się na celowniku inspekcji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ogranicza się do sprawdzania najniższych cen. Trwają też kontrole dotyczące tzw. wielopaków i wielosztuk. Weryfikowane jest, czy ceny w takich ofertach są podawane w sposób jasny i nie wprowadzają w błąd. Urząd wydał wytyczne, które mają pomóc sprzedawcom w prawidłowym oznaczaniu cen takich produktów.
Dodatkowo Inspekcja Handlowa ma zadanie sprawdzać, czy ceny promocyjne są porównywalne także w przeliczeniu na jednostki miary, np. na litr lub kilogram.
zobacz więcej:
18.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
18.07.2025 9:15, Edyta Wara-Wąsowska
18.07.2025 8:14, Edyta Wara-Wąsowska
18.07.2025 7:02, Miłosz Magrzyk
18.07.2025 5:15, Miłosz Magrzyk
17.07.2025 16:25, Igor Czabaj
17.07.2025 12:54, Rafał Chabasiński
17.07.2025 12:11, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 10:40, Mateusz Krakowski
17.07.2025 10:27, Mariusz Lewandowski
17.07.2025 9:49, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 9:02, Mateusz Krakowski
17.07.2025 8:12, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 7:54, Jakub Bilski
17.07.2025 6:55, Rafał Chabasiński
16.07.2025 19:21, Igor Czabaj
16.07.2025 12:38, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 11:40, Mateusz Krakowski
16.07.2025 10:39, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 9:49, Mateusz Krakowski
16.07.2025 9:05, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 8:35, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 7:55, Mariusz Lewandowski
16.07.2025 6:57, Igor Czabaj
16.07.2025 5:33, Mariusz Lewandowski