Polacy starają się stosować do wskazówek rządzących i poszczególnych instytucji i to co mogą, załatwiają przez internet lub telefon. Podobnie jest w przypadku ZUS – zainteresowanie infolinią było tak duże, że Zakład zdecydował o uruchomieniu trzech nowych numerów.
Trzy nowe numery infolinii w ZUS
Wielu Polaków poważnie potraktowało zalecenia pozostania w domu i unikania większych skupisk ludzi, jeśli tylko jest taka możliwość. Nie powinien zatem dziwić fakt, że infolinie wielu instytucji przeżywają prawdziwe oblężenie. Tak jest również w przypadku ZUS – najwięcej osób dzwoni, chcąc uzyskać dodatkowe informacje o świadczeniach chorobowych w związku z koronawirusem. Jak informuje Zakład, konsultanci przeprowadzają obecnie nawet 6,5 tys. rozmów dziennie.
W związku z tak dużym zainteresowaniem podjęto decyzję, by uruchomić nowe numery infolinii ZUS. Są podzielone „tematycznie”, co pozwoli na sprawniejsze udzielanie informacji w konkretnych sprawach.
Osoby, które chcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także na temat dodatkowych zasiłków opiekuńczych, powinny zadzwonić na numer 22 290 87 01.
Ci, którzy są z kolei zainteresowani uzyskaniem informacji na temat odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej, mogą zadzwonić na numer 22 290 87 03. Z kolei przedsiębiorcy, którzy chcą uzyskać jakieś informacje na temat aktualnej sytuacji (np. zawieszenia składek ZUS) powinni kontaktować się za pośrednictwem numeru 22 290 87 02.
ZUS zaznacza jednocześnie, że nadal działa infolinia „ogólna” – należało ją jednak odciążyć, tak, by klienci mogli krócej oczekiwać na połączenie. Na główną infolinię należy dzwonić w sprawach niezwiązanych z wymienionymi wyżej tematami.
Ogólna infolinia działa w godzinach 7-18, natomiast nowe numery infolinii ZUS – w godzinach 7-15.
Jak zaznacza prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS, nowe numery infolinii mają pomóc w jeszcze szerszym i bardziej wyczerpującym informowaniu wszystkich zainteresowanych o przysługujących im prawach. To szczególnie ważne w momencie, gdy wiele osób nie ma pojęcia, gdzie może uzyskać szybką i rzetelną informację.
Ograniczenie obsługi w oddziałach
Jak już pisaliśmy na łamach Bezprawnika, ZUS – podobnie jak inne instytucje państwowe – podjął szereg czynności mających na celu zminimalizowanie ryzyka zarażenia się koronawirusem. Oprócz tego, że Zakład zachęca do kontaktu telefonicznego i mailowego, w placówkach Zakładu wydzielono specjalne strefy. Klienci mogą w nich zostawić gotowe wnioski lub inne dokumenty – bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem.