Odszkodowanie za opóźniony pociąg z powodu zimy. Czy przewoźnik może zrzucić winę na warunki atmosferyczne?

Codzienne Dołącz do dyskusji (72)
Odszkodowanie za opóźniony pociąg z powodu zimy. Czy przewoźnik może zrzucić winę na warunki atmosferyczne?

Zima, w porównaniu do zeszłych lat, jest w tym roku jest dosyć surowa. W całej Polsce panują trudne warunki atmosferyczne, a w wielu regionach kraju występują silne zawieje śnieżne. Ma to wpływ także na ruch pociągów ich nieterminowość. Odszkodowanie za opóźniony pociąg z powodu zimy – czy jest możliwe?

Odszkodowanie za opóźniony pociąg z powodu zimy

Instytucja odszkodowania za opóźniony pociąg w postaci bardzo prokonsumenckiej wynika nie z prawa krajowego – jako takiego – a z rozporządzenia unijnego. Reguluje je art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (nr 1371/2007).

Zgodnie ze wskazanym przepisem:

Nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymał on zwrotu kosztów biletu […]

Powyższe odnosi się do pociągów dalekobieżnych i tylko tych opóźnień, które nastąpiły na obszarze krajów UE i EWG. Wysokość odszkodowania zależy od czasu opóźnienia.

  • 25 % ceny biletu w przypadku opóźnienia od 60 do 119 minut
  • 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia zaczynającego się od 120 minut

Chodzi tutaj o faktycznie uiszczoną należność. Zwrot kosztów w wypadku biletu ulgowego rzecz jasna nie będzie liczony od ceny biletu normalnego. Warto podkreślić, że przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania, gdy jego wartość nie będzie przekraczać równowartości 4 euro.

Udogodnienia podczas postoju

Wskazane wyżej rozporządzenie zawiera także kilka obowiązków organizatora przewozu względem pasażerów znajdujących się w pociągu, które wynikają z nadmiernego opóźnienia. W pierwszej kolejności przewoźnik musi poinformować pasażerów o opóźnieniu wskazując m.in. przybliżony czas dojazdu do miejsca docelowego.

Jeżeli postój trwa ponad 60 minut, to przewoźnik musi zapewnić pasażerom posiłki i napoje (zastosowanie koniunkcji nakazuje wywodzić, że przewoźnik nie może zapewnić samego napoju bądź samego posiłku, a napój oraz posiłek). W niektórych wypadkach także powinien zapewnić nocleg.

Prawo do uzyskania odszkodowania za opóźniony pociąg jest co do zasady niezależne od przyczyny opóźnienia. Chodzi tutaj także o siłę wyższą, w tym warunki atmosferyczne. Problem jest istotny, bo – jak pisze Polsat News – PKP ma pewne problemy z opóźnieniami pociągów.

W ostatni poniedziałek odwołano 94 pociągi, zaś w sumie kilkadziesiąt składów odnotowało ponad godzinne opóźnienia – czyli takie, które uprawniają do uzyskania odszkodowania.

Warto też zaznaczyć, że odszkodowanie za opóźnienie od PKP zostanie przyznane jedynie na wniosek, który złożyć należy w kasie przewoźnika, bądź też drogą pocztową. Ponadto w treści podania należy wyraźnie zaznaczyć, że zwrot ma nastąpić w pieniądzach – a w wypadku chęci otrzymania przelewu wniosek należy uzupełnić o numer konta. Domyślną rekompensatą jest bowiem bonifikata na przyszłe przejazdy.