„Zakupiłem jakże zacne i moje ulubione EB Lager”, a producent zorganizował loterię SMS z błędnym numerem. Co teraz?

Zakupy dołącz do dyskusji (9) 16.06.2018
„Zakupiłem jakże zacne i moje ulubione EB Lager”, a producent zorganizował loterię SMS z błędnym numerem. Co teraz?

Udostępnij

Maja Werner

Nasz ulubiony lokalny folklor, czyli skargi do Komisji Etyki Reklamy powraca. Tym razem – wyjątkowo – komisja dopatrzyła się naruszenia norm. A poszło o reklamę piwa EB, czy też raczej związanej z nią promocji SMS. 

To ciekawa sprawa z punktu widzenia nie tylko etyki reklamy, ale też praw konsumenta. Wygląda bowiem na to, że producent piwa postanowił zwiększyć sprzedaż swojego produktu poprzez atrakcyjną promocję SMS-ową. A tymczasem agencja reklamowa najpewniej się pomyliła i wpisała na plakaty błędne dane. Klienci kupowali więc piwo biorąc udział w nieistniejącej loterii, a na dodatek marnowali pieniądze na SMS-y, które nie miały w tym wypadku żadnego celu.

Piwo EB Lager ze złym numerem loterii

W treści skargi otrzymanej przez Komisję Etyki Reklamy czytamy:

„W jednym z sieci sklepów żabka zakupiłem jakże zacne i moje ulubione EB Lager. zauważyłem reklamę, że przy zakupie 4 piw należy zachować paragon i wysłać zgłoszenie na adres www.wyslijzgloszenie.pl lub sms na nr 70908 . Wykonałem obydwie czynności strona nie istnieje a po wysłaniu sms-a z podanym kodem zakupu otrzymałem zwrot, że nie poprawna treść. Proszę o informację co jest z tym konkursem ? ? ? w załączniku informacja o konkursie paragon posiadam”

Co do zacnego charakteru piwa EB Lager, Komisja Etyki Reklamy niestety się nie ustosunkowała. Wezwano jednak do złożenia wyjaśnień Grupę Żywiec S.A. odpowiedzialną za reklamę piwa EB. Producent piwa wskazał, iż polecenie realizacji kampanii zlecił agencji Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa.

Jak następnie ustalono, na jednym z plakatów wywieszanych w sklepach w związku z ww. Promocją, faktycznie – w wyniku błędu drukarni – wyświetlał się błędny adres strony internetowej oraz błędny numer telefonu, na który należy wysyłać SMS.

W tym miejscu Grupa Żywiec zdecydowanie przeceniła konsumentów, gdyż jej zdaniem „można było łatwo ustalić” prawidłowy adres strony i numeru SMS. Wystarczyło wejść na umieszczoną w stopce plakatu stronę smolar.pl, zapoznać się z regulaminem konkursu i stamtąd pobrać sobie prawidłowe dane.

Zapewne wszyscy pracownicy Grupy Żywiec tak właśnie postępują w swoim życiu, widząc na przykład wielki napis „Wyślij SMS na numer XXX”, czyli kompletnie ten fakt ignorują i zaczynają szukać prawidłowego numeru telefonu w regulaminach. Mnie ta interpretacja nie przekonuje.

Jak wskazaliśmy powyżej, konsument miał możliwość bardzo łatwego odszukania informacji o prawidłowym adresie strony oraz nr SMS do zgłoszeń w loterii, a także złożenia reklamacji do organizatora loterii, ale nie zdecydował się skorzystać z tego rozwiązania. Jednocześnie fakt, że w loterii odnotowano ponad 12 tyś. zgłoszeń potwierdza, że przypadek konsumenta zgłaszającego skargę był przypadkiem odosobnionym

Normy kodeksu etyki reklamy zostały naruszone

Zespół orzekający, wyjątkowo, dopatrzył się naruszenia norm kodeksu etyki reklamy wskazując, że tego typu naruszenia nie powinny mieć miejsca, zaś wyjaśnienia – choć sensowne – również ZO nie przekonały do marginalnego charakteru sprawy.