E-handel transgraniczny w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Z jednej strony coraz więcej zagranicznych firm otwiera się na polskich konsumentów, z drugiej – kolejni polscy przedsiębiorcy decydują się wyjść ze swoją ofertą poza granice kraju. I nic dziwnego, bo w ten sposób mogą dotrzeć do globalnego konsumenta, zwiększyć rozpoznawalność marki i pomnożyć zyski. Aby jednak w pełni wykorzystać ten potencjał, najpierw muszą sprostać wielu wyzwaniom. A do takich niewątpliwie należy dostosowanie infrastruktury płatności online w sprzedaży transgranicznej.
Preferencje kupujących dotyczące metod płatności zmieniają się w zależności od rynku
Porzucone koszyki to problem wielu e-sklepów, nie tylko tych prowadzących handel transgraniczny. Konsumenci cenią sobie wygodę. Skomplikowany proces składania zamówienia czy utrudniona płatność może więc skutecznie zniechęcić ich do sfinalizowania zakupu. W przypadku sklepów decydujących się na cross-border spełnienie wszystkich oczekiwań nie jest jednak proste. Dużo uwagi należy bowiem poświęcić temu, jak wybrać płatności dla e-biznesu, by odpowiadały wymaganiom klientów i lokalnym trendom.
Większość konsumentów sięga po znane i sprawdzone rozwiązania. Z tego powodu podczas zakupów korzysta z jednej, preferowanej metody płatności. Jeśli natomiast dany sklep jej nie oferuje, satysfakcja z zakupów maleje. Nieraz oznacza to nawet, że klient porzuca koszyk i udaje się do konkurencji. Wygoda dokonywania płatności online ma więc dla niego ogromne znaczenie. Osoby z Europy Zachodniej, Niemiec, Rosji czy Ameryki Południowej deklarują nawet, że ta kwestia jest dla nich ważniejsza niż możliwości dostawy czy zwrotów oferowane przez dany e-sklep.
Opcja płatności kartą kredytową nie pozwoli wykorzystać całego potencjału zagranicznego rynku
Konsumenci, którzy mogą kupować wygodnie i korzystać ze znanych i lubianych sposobów płatności, nie tylko są bardziej zadowoleni z zakupów, ale też czują większe zaufanie do sklepu prowadzącego transgraniczną sprzedaż. Przedsiębiorcom otwierającym się na zagranicznych klientów, może się wydawać, że wystarczy samo dodanie karty kredytowej jako metody płatności online w sprzedaży transgranicznej, by zaspokoić tę potrzebę. To jednak duży błąd. Ograniczenie się jedynie do takiej opcji oznacza bowiem utratę dostępu do licznej grupy potencjalnych klientów, w przypadku niektórych krajów, gdzie popularność kart nie jest na zbyt wysokim poziomie, nawet do 80%.
Choć karta kredytowa pozostaje międzynarodowym standardem płatności, to w wielu krajach dużą popularnością cieszą się także lokalne instrumenty płatnicze – na przykład przelew pay by link w Polsce. W Brazylii z kolei aż 25% transakcji przeprowadzanych jest przy użyciu alternatyw dla karty kredytowej, a w krajach takich jak Rosja czy Czechy ten procent jest jeszcze większy. Rosyjscy e-konsumenci wciąż chętnie wybierają popularne lokalne e-portfele. W Czechach natomiast na płatność kartą kredytową konsumenci decydują się tylko w przypadku 17% transakcji, a większość transakcji online opłacanych jest szybkim przelewem (podobnie jak w Polsce).
Co może zyskać przedsiębiorca, oferując lokalne metody płatności online w sprzedaży transgranicznej?
Dostęp do lokalnych opcji płatności online ma duży wpływ na zadowolenie konsumentów i zyski, które może odnieść firma. Alternatywne metody płatności obsługiwane w lokalnych walutach mogą sprawić, że konwersja w sklepie internetowym się zwiększy, a problem porzuconych koszyków w dużej mierze zostanie rozwiązany.
Możliwość zapłacenia we własnej walucie i w ulubiony sposób pozwala zresztą nie tylko zachęcić klientów do finalizowania transakcji, ale i zwiększyć zaufanie do sklepu. Kupujący poczują, że e-przedsiębiorca dba o ich komfort. Wybierając od dawna używane rozwiązania, zyskają też pewność, że cała transakcja przebiega bezpiecznie. Wszystkie te czynniki umożliwią natomiast budowanie lepszych doświadczeń zakupowych, a także dotarcie do znacznie większej liczby klientów i to na całym świecie. Co więcej, korzystając z lokalnych banków przyjmujących przy przetwarzaniu płatności, przedsiębiorcy zyskają też szansę optymalizacji swoich przychodów. W oparciu o swoją wiedzę merchant może bowiem samodzielnie przekierować transakcję do takiego centrum autoryzacyjno-rozliczeniowego, w którym istnieje największe prawdopodobieństwo pomyślnego zakończenia płatności.
Jak zintegrować płatności, by technologia najlepiej wspierała ekspansję międzynarodową?
Handel transgraniczny może przynieść przedsiębiorcy ogromne zyski. Zaprojektowanie procesu zakupowego tak, by wpasowywał się w potrzeby zagranicznych klientów, jest jednak dużym wyzwaniem. Na szczęście w XXI wieku powstaje wiele technologii, które ułatwiają ludziom życie w każdym możliwym obszarze – także przy zarządzaniu sklepem internetowym.
Taką technologię oferuje również PayU – jeden z wiodących dostawców usług płatności internetowych. Wybierając PayU, przedsiębiorca zyskuje możliwość obsługi zagranicznych e-konsumentów praktycznie na całym świecie. Dla firm, które nie chcą ograniczać się do obrębu Europejskiego Obszaru Gospodarczego, powstała usługa PayU Hub. Jest to rozwiązanie, które umożliwia przyjmowanie lokalnych płatności na wielu rynkach – nie tylko w Europie, ale i w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce czy Ameryce Łacińskiej.
Wykorzystanie sprawdzonej technologii w sprzedaży transgranicznej oznacza dużą wygodę zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla konsumenta. PayU Hub zapewnia dostęp do ponad 400 międzynarodowych i lokalnych metod płatności w ponad 50 krajach na 4 kontynentach. Tym samym zakupy w zagranicznym e-sklepie z punktu widzenia konsumenta będą tak samo wygodne jak korzystanie z oferty lokalnej firmy. Przedsiębiorca natomiast może w ten sposób dotrzeć do większej liczby klientów i zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.
Wygoda i dostępność płatności w lokalnych walutach to jednak nie jedyne czynniki wpływające na skuteczność e-handlu zagranicznego. Częstym problemem jest także negatywna autoryzacja. Z tego powodu PayU wprowadziło rozwiązanie sprzyjające bezproblemowym transakcjom internetowym – automatyczne ponawianie transakcji. Takie działanie nie wymaga żadnej aktywności ze strony przedsiębiorcy. Pozwala natomiast zwiększyć liczbę poprawnie zakończonych płatności, prowadząc do wzrostu satysfakcji klientów i zapewniając firmie większe zyski.
Artykuł powstał we współpracy z PayU