Niecierpliwość to jedna z ważniejszych cech polskich klientów w internecie
Polacy chcą, żeby cały proces zakupowy w ecommerce przebiegał bez najmniejszych zakłóceń. Jeżeli tylko takie wystąpią, jesteśmy skłonni szybko zrezygnować z zamiaru kupna produktu lub usługi. Z badania Autopay „Finanse Polek i Polaków 2025” wynika, że nasza cierpliwość zakupowa w internecie jest posadowiona na bardzo wątłych podstawach.
Aż 78. proc. badanych przyznaje, że najmniej formalności powinno towarzyszyć procesowi płatności. Alergicznie reagujemy także na fakt, iż podczas finalizowania procesu zakupowego, doliczana jest jakakolwiek prowizja. Nasza niecierpliwość kończy się także, gdy finalizacja transakcji jest z jakiegoś powodu opóźniana.
Oczywiście rezygnacja z zakupu dotyczy nie tylko samego procesu finalizacji transakcji. Często także nie chcemy kupować niczego w sklepie, który nie oferuje możliwości łatwego i szybkiego zwrotu towaru. O niecierpliwości polskiego klienta ecommerce mówił w badaniu Wojciech Murawski, co-CEO Autopay:
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Gdy w sklepie stacjonarnym w kolejce do kasy utknie tylko jedna osoba przed nami – jeszcze poczekamy. Ale w świecie online, jeśli coś trwa pięć sekund za długo, szybko zamykamy stronę i odpuszczamy. Ten "cyfrowy brak cierpliwości" staje się znakiem czasów i ważnym zjawiskiem w branży ecommerce. Klienci porzucają koszyki, gdy strona się zawiesi, formularz za długo się ładuje, lub gdy nie znajdą swojej ulubionej metody płatności. Dla sklepów oznacza to jedno: przyglądanie się i dostosowanie do oczekiwań klientów to nie przewaga konkurencyjna – to warunek przetrwania.
Polacy często nie kupują w sklepie bez korzystania z BLIK-a
Badanie Autopay pokazuje nam także rosnący udział BLIK-a w ogóle płatności ecommerce w Polsce. Z danych wynika, że Polacy są skłonni zrezygnować z zakupu w sklepie, który nie oferuje możliwości płatności BLIK-iem. Badanie pokazuje nam, że korzysta z niego już 64 proc. respondentów, a wśród młodych użytkowników jest to już 87 proc.
Polacy nie chcą już wykonywać tradycyjnych przelewów, a także zamawiać za pobraniem. W porównaniu z 2024 rokiem liczba respondentów, którzy chcieli finalizować transakcje w ten sposób spadła i wynosi w tej chwili około 30 proc.
Rośnie także liczba osób, które korzystają z płatności odroczonych. Sklepy, które oferują tę możliwość, zyskują zatem uznanie coraz szerszej rzeszy klientów ecommerce w Polsce.