- Home -
- Edukacja -
- Polskie szkoły przygotowują nas do robienia kariery w XX wieku
Choć cyfryzacja Polski w wielu obszarach nabrała tempa, społeczne poczucie pozostaje jasne: system edukacji nie nadąża za zmianami. Ponad połowa Polaków — 55 proc. — uważa, że szkoły nie przygotowują nas do funkcjonowania w cyfrowym świecie. Równocześnie aż 45 proc. badanych twierdzi, że mimo tego dobrze radzi sobie z kompetencjami cyfrowymi. To pokazuje, że luka między instytucjonalnym nauczaniem a rzeczywistymi potrzebami jest nie tylko realna, ale i coraz bardziej widoczna.

Zamiast czekać na pomoc z zewnątrz, Polacy biorą sprawy w swoje ręce. Samokształcenie w zakresie technologii staje się normą, a rynek online odpowiada na ten trend z rozmachem. Liczba płatnych webinarów organizowanych przez platformę ClickMeeting wzrosła w pierwszym kwartale tego roku o niemal 50 proc., a sprzedaż biletów – o jedną trzecią. To nie tylko wskaźnik rosnącego popytu, ale też dowód na to, że edukatorzy i twórcy internetowi trafiają w konkretne, zidentyfikowane potrzeby.
Najbardziej rozwiniętą cyfrowo dziedziną w oczach Polaków jest bankowość elektroniczna – aż 75 proc. wskazało ją jako przykład sprawnie działającej e-usługi. Za nią plasują się ecommerce (67 proc.) oraz administracja publiczna (46 proc.). Mimo wszystko inne sfery życia, jak np. dostęp do kultury online, są ciągle w cyfrowym ogonie – zaledwie 16 proc. respondentów uważa ten obszar za dobrze rozwinięty. Nawet cyfrowe wsparcie edukacji i ochrony zdrowia osiągnęły jedynie po 24 proc. wskazań.
Co ciekawe, tylko 12 proc. badanych źle ocenia własne umiejętności cyfrowe
To oznacza, że większość z nas – mimo niedomagań szkolnych programów – jest w stanie nauczyć się obsługi narzędzi online, komunikatorów, platform projektowych czy programów do edycji materiałów. Nie z przymusu, ale z potrzeby. Najczęściej rozwijane są języki obce (36 proc.), umiejętności techniczne jak cyberbezpieczeństwo czy programowanie (31,5 proc.), tematy zdrowotne i styl życia (po 26,5 proc.), a także nowinki technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja (25 proc.).
Widać więc wyraźnie, że Polacy traktują kompetencje cyfrowe nie jako luksus, lecz konieczność – coś, co daje przewagę zarówno na rynku pracy, jak i w codziennym życiu. Chęć płacenia za kursy (15 proc.) lub uczestnictwo w nich dzięki wsparciu pracodawców i uczelni (37 proc.) to znak, że inwestycja w wiedzę zaczyna być postrzegana jako konkretna wartość, nie pusty frazes.
Tymczasem szkoły nadal często ograniczają się do nauczenia korzystania z Worda i Excela, rzadko sięgając po rzeczywiste wyzwania cyfrowej rzeczywistości: prywatność danych, myślenie algorytmiczne, tworzenie treści multimedialnych czy etykę AI. Jeśli szkoła ma być miejscem przygotowującym do życia, to jej cyfrowy komponent wymaga gruntownego przemyślenia — bo dziś realną edukację technologiczną coraz częściej przejmują YouTube, webinary i kursy online. To ten system powinniśmy dziś wspierać, skoro tradycyjna edukacja wciąż tonie w papierologii i archaicznych planach nauczania.
zobacz więcej:
12.07.2025 9:55, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 8:48, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 7:49, Aleksandra Smusz
12.07.2025 6:45, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 5:25, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 18:33, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:41, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:17, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 12:08, Mateusz Krakowski
11.07.2025 11:24, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 10:36, Materiał Partnera Bezprawnika
11.07.2025 10:04, Mateusz Krakowski
11.07.2025 9:39, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 8:19, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 7:07, Aleksandra Smusz
11.07.2025 5:57, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 5:48, Igor Czabaj
11.07.2025 4:50, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 20:12, Joanna Świba
10.07.2025 13:37, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 13:24, Edyta Wara-Wąsowska
10.07.2025 12:41, Joanna Świba
10.07.2025 12:29, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 12:03, Edyta Wara-Wąsowska
10.07.2025 11:23, Mateusz Krakowski
10.07.2025 10:32, Edyta Wara-Wąsowska
10.07.2025 10:11, Mateusz Krakowski