Walentynki – święto miłości i konsumpcji, podczas którego wydajemy pieniądze na całkiem niepotrzebne rzeczy. Ta marketingowa okazja to również pole do popisu dla wszelkiej maści naciągaczy. Cóż, gdy emocje biorą górę trudno myśleć o rozwadze. Europejskie Centrum Konsumentów myśli jednak za nas i publikuje poradnik dla zakochanych konsumentów.
Poradnik dla konsumentów na Walentynki
Walentynki to taki dzień, kiedy wszystko jest podwójne – prezenty, ciastka w kawiarni, stoliki. A największym złem, jaki możemy wyrządzić to przyjść samotnie do kawiarni i zająć w pojedynkę miejsce oraz zamówić tylko jedno ciastko z zestawu. Możemy przyjść również grupą przyjaciół i głośno rozmawiać o defekacji. Ale to temat na zupełnie inny artykuł.
Prześciganie się w oryginalnym spędzeniu tego dnia i jak najbardziej wymyślnych niespodziankach to znak naszych czasów. Chociaż większość i tak kończy w restauracji – z prezentem z Allegro. U co bardziej zapobiegliwych z AliExpress albo innego zagranicznego serwisu. Tym ostatnim Europejskie Centrum Konsumentów przypomina, że w całej Unii Europejskiej reklamacja z tytułu rękojmi obowiązuje przez 2 lata, a na zwrot zamówionego towaru mamy 14 dni.
Opublikowany na stronie Europejskiego Centrum Konsumentów poradnik dla konsumentów na Walentynki zawiera w sobie najważniejsze zagadnienia dotyczące około miłosnych zjawisk konsumenckich. Oprócz terminu zwrotu Centrum przypomina również, że odpowiedzialność za prezent w czasie transportu spoczywa na sprzedawcy, o ile kupujący wybrał sposób wysyłki przez niego zaproponowany. Po otrzymaniu przesyłki należy ją również sprawdzić. Jeżeli okaże się, że zamawiana rzecz jest uszkodzona, a kurier, który ją dostarczył, już odjechał, należy w ciągu 7 dni zgłosić szkodę do firmy, która sporządzi protokół odbioru. Inaczej będzie wyglądać reklamacja na poczcie; trzeba złożyć ją osobiście w placówce.
Reklamacja wyjazdu
ECK wskazuje również zasady odnoszące się do wyjazdów we dwoje. Pomijając te bardziej zawiłe aspekty, przypomina o prawach pasażera oraz możliwości złożenia reklamacji dotyczącej pokoju hotelowego. Warunkiem koniecznym do jej sprawnego rozpatrzenia będą zebrane dowody, takie jak dokumentacja fotograficzna i potwierdzenie zapłaty. Centrum przypomina również, że nie w każdym kraju można domagać się pełnego zwrotu kosztów rezerwacji. W niektórych, jak np. w Austrii przepisy zabraniają ubiegania się o pełen zwrot, o czym należy pamiętać odwołując rezerwację.
Portale randkowe a prawa konsumenta
W swoim krótkim poradniku ECK pamięta również o wszystkich szukających drugiej połówki. W szczególności zwraca uwagę na regulaminy portali randkowych, które na ogół zakładają automatyczne przedłużenie niewypowiedzianej umowy. Jeśli więc konsument chce zakończyć swoją przygodę z randkami online musi wypowiedzieć umowę z serwisem w przeznaczonym do tego terminie. Najczęściej 14 dni przed jej rozwiązaniem. W przeciwnym wypadku serwis zgodnie z zawartą umową automatycznie przedłuży ją na kolejne miesiące. Oczywiście oprócz czysto formalnych zasad, należy pamiętać również, że oszust na randce nie podlega reklamacji.