Wigilia firmowa, drobne prezenty dla pracowników oraz bardziej okazałe dla kontrahentów. Czy przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie wydatki, może wliczyć je w koszty uzyskania przychodu? Odpowiedź brzmi – tak, jednak nie wszystkie. Dużo zależy m.in. od wartości prezentu.
Czy prezenty dla pracowników można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup prezentów dla pracowników np. z okazji świąt Bożego Narodzenia może wliczyć je w koszty uzyskania przychodu – tak wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej z 2015 r. sporządzonej przez Izbę Skarbową w Warszawie.Takie upominki mają poprawiać relacje między pracodawcą a pracownikiem, a to z kolei ma wpływać na poprawę efektywności wykonywania przez pracownika powierzonych mu obowiązków. Tym samym pośrednio może przyczynić się do zwiększenia przychodów firmy (lub przynajmniej ich zachowania), co jest warunkiem wliczenia wydatku w koszty uzyskania przychodu. Ważne, by świąteczne prezenty dla pracowników były sfinansowane ze środków własnych przedsiębiorcy lub środków obrotowych przedsiębiorstwa. Co ciekawe, w koszty uzyskania przychodu można wliczyć także organizację wigilii firmowej dla pracowników.
Uwaga: Pracownik nie musi płacić podatku od prezentu, jeśli wartość tego prezentu (lub prezentów) w skali całego roku nie przekracza kwoty 1000 zł. Pracownicy nie muszą też płacić podatku od uczestnictwa w wigilii/spotkaniu firmowym, ponieważ nie stanowi to ich przychodu.
Co z prezentami dla kontrahentów?
Tutaj sprawa nie jest już tak prosta. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się podarować kontrahentowi prezent, to nie zawsze będzie mógł wliczyć taki wydatek w koszty uzyskania przychodu. Może natomiast zrobić to w sytuacji, gdy upominek jest stosunkowo tani, a przede wszystkim – posiada logo firmy czy inny element charakterystyczny dla danego przedsiębiorstwa (np. część identyfikacji wizualnej). Może to być zatem długopis, kalendarz czy podkładka z nadrukowanym logo firmy. Wtedy wydatek może być wrzucony w koszty uzyskania przychodu, ponieważ będzie potraktowany jako koszt reklamy firmy.
Droższy wydatek (i bez logo) zostanie prawdopodobnie uznany za koszt reprezentacji. Czyli – nie będzie mógł zostać wliczony w koszty uzyskania przychodu. Nie przyczynia się bowiem do zwiększenia przychodów, a jedynie do poprawy wizerunku samego przedsiębiorcy (a nie, wbrew pozorom, jego firmy). Ponadto wydatek takiego typu zostałby prawdopodobnie potraktowany jako taki, który został poniesiony w celu wywołania wrażenia wytworności czy okazałości (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych takich wydatków nie uważa się za koszty uzyskania przychodu).