Programy lojalnościowe stały się jednym z najbardziej popularnych sposobów zatrzymywania przy sobie klientów przez sklepy. Promocje, zniżki, punkty czy vouchery są stałym elementem polityki małych, średnich czy dużych sklepów internetowych i stacjonarnych. Jednak okazuje się, że popularność programów lojalnościowych w Polsce jest stricte skorelowana z płcią konsumentów – w przeciwieństwie do kobiet, mężczyźni o wiele rzadziej mają czas i ochotę z nich korzystać.
Mężczyźni nie mają czasu na korzystanie z programów lojalnościowych. 70 proc. ich użytkowników stanowią kobiety
Z badania SARE pod patronatem IAB Polska, które dotyczy funkcjonowania programów lojalnościowych w Polsce, wynika, że to kobiety stanowią większość użytkowników programów i aplikacji lojalnościowych. Powodem, dla którego mężczyźni nie mają ochoty na korzystanie z tego typu udogodnień, jest przede wszystkim niewystarczająca ilość wolnego czasu. To kobiety dużo częściej ściągają aplikacje na telefon, a także korzystają ze zniżek lub ekskluzywnych ofert sklepów. Dodatkowo mężczyźni coraz częściej wskazują na nadmiar komunikacji marketingowej, który ich przytłacza i odstręcza od aktywnego uczestnictwa w programach lojalnościowych.
Kobiety coraz częściej korzystają z programów lojalnościowych także w sektorze usług – np. fryzjerskich, kosmetycznych, a także np. pielęgnacji osobistej. Usługodawcy lepiej personalizują swoje oferty dla kobiet, co sprawia, że są one bardziej skłonne do korzystania z wielu programów lojalnościowych równocześnie. Z drugiej strony mężczyźni często czują, że oferta lojalnościowa w sektorze usług jest dla nich mniej interesująca, lub nie odpowiada ich potrzebom w takim samym stopniu, jak ma to miejsce w przypadku kobiet.
Mężczyźni są bardziej skłonni do korzystania z programów lojalnościowych w sektorze finansowym i motoryzacyjnym
Pomimo tego, że kobiety także uczestniczą w ofertach lojalnościowych w sektorze finansowym, są one dla nich mniej interesujące, lub nie spełniają ich potrzeb w takim samym stopniu, jak ma to miejsce w przypadku mężczyzn. Eksperci są zdania, że wynika to z mniejszego zaangażowania kobiet w kwestie finansowe, a także z ich tradycyjnego podziału w rodzinach.
W dalszym ciągu widzimy także większe zainteresowanie mężczyzn programami lojalnościowymi w sektorze motoryzacyjnym. Co ciekawe, robią to częściej mieszkańcy wsi i małych miast, którzy siłą rzeczy muszą częściej korzystać z własnych samochodów w codziennym życiu (np. z powodu wykluczenia komunikacyjnego). Co więcej, często ze zniżek, promocji czy voucherów korzystają mężczyźni w związkach, którzy używają samochodu głównie do celów rodzinnych.