Tysiące przedsiębiorców w patowej sytuacji. ZUS odmówił im prawa do ulgi, a zaległości trzeba zapłacić w ciągu kilku dni

Firma Dołącz do dyskusji
Tysiące przedsiębiorców w patowej sytuacji. ZUS odmówił im prawa do ulgi, a zaległości trzeba zapłacić w ciągu kilku dni

Zainteresowanie wakacjami składkowymi w zeszłym roku było ogromne – ostatecznie do ZUS trafiło aż ponad 1,6 milionów wniosków. Zdecydowana większość z nich została rozpatrzona pozytywnie, jednak 23 tysiące przedsiębiorców otrzymała decyzje odmowne. I to właśnie ci przedsiębiorcy mają teraz największy problem, ponieważ muszą jak najszybciej uregulować zaległości.

Przedsiębiorcy muszą uregulować zaległości względem ZUS. I to szybko

Aby skorzystać z wakacji od ZUS jeszcze w zeszłym roku, przedsiębiorcy musieli złożyć odpowiednie wnioski do końca listopada 2024 r. – wtedy mogli skorzystać ze zwolnienia za grudzień. Jak podliczył ostatecznie ZUS, na taki ruch zdecydowało się ponad 1,6 milionów przedsiębiorców (a przypomnijmy, że skorzystanie z ulgi nie było obowiązkowe). W zdecydowanej większości przypadków przedsiębiorcy mogli cieszyć się zwolnieniem, jednak zdarzały się też decyzje odmowne – Zakład wystawił łącznie 23 tys. odmów. Warto przy tym zaznaczyć, że odmowa nie musiała być całkowita. W niektórych przypadkach ZUS decydował się na wystawienie odmowy częściowej, co oznacza, że przedsiębiorca został zwolniony z obowiązku opłacenia części składek ZUS, ale nie wszystkich (czyli np. nadal musiał uiścić składkę za ubezpieczenie chorobowe).

Dlaczego jednak ZUS decydował się na wydanie odmowy? Przyczyny były oczywiście różne, jednak do najczęstszych należało niespełnienie warunków ustawowych, błędy formalne i niepełne dane, złożenie wniosku po wyznaczonym terminie, ale też niespełnienie kryteriów dotyczących statusu przedsiębiorcy. Mowa o sytuacjach, gdy wniosek złożyły osoby, które nie są zarejestrowane w CEIDG lub gdy niemożliwe było potwierdzenie, że działalność mieści się w kategorii mikroprzedsiębiorców czy komorników sądowych.


Przerwa na reklamę: mSzafir to kwalifikowany podpis elektroniczny, który złożysz bez użycia karty i czytnika. Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony w ramach mSzafir jest zgodny z wymaganiami eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu. Więcej informacji -> mszafir.pl


Warto jednocześnie zaznaczyć, że zdarzały się też przypadki, gdy odmowna decyzja ze strony ZUS była wynikiem błędów algorytmu, nieprawidłowego przetwarzania wniosków przez system czy rozbieżności między danymi przedsiębiorcy w ewidencji ZUS a złożonym wnioskiem. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest wyjaśnienie sytuacji z ZUS – jeśli faktycznie przedsiębiorca padł ofiarą błędu systemowego, to możliwe jest dokonanie autokontroli przez ZUS, co z kolei powinno poskutkować zmianą decyzji. Decyzja odmowna będąca wynikiem błędu systemu jest szczególnie prawdopodobna, jeśli przedsiębiorca został zwolniony ze składek ZUS, ale częściowo – czyli gdy odmówiono im zwolnienia z opłacenia ubezpieczenia chorobowego. Jak informuje rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka,

W takiej sytuacji, gdy wnioskodawcy zgłosili się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego w terminie, otrzymają zwolnienie w pełnej wysokości. W ramach autokontroli ZUS uwzględni zwolnienie z opłacenia tej składki, a płatnik zostanie o tym poinformowany

Co jeszcze mogą zrobić przedsiębiorcy, którzy otrzymali decyzję odmowną?

Należy podkreślić, że alternatywą jest odwołanie się od decyzji – przedsiębiorca ma do tego prawo niezależnie od przyczyny odmowy. Można to zrobić za pośrednictwem ZUS, kierując sprawę do sądu. Jeśli jednak przedsiębiorca wie, że decyzja odmowna została wydana słusznie, powinien uregulować zaległości do 20 stycznia 2025 r. Jeżeli bowiem decyzja nie zostanie zmieniona, przedsiębiorca musi liczyć się z naliczeniem odsetek.