Polacy na AliExpress robią sporo zamieszania – 5 milionów kupujących daje się odczuć zarówno operatorom pocztowym, jak i… celnikom. Zdarza się, że zamawiane paczki przechodzą kontrolę celną i zamiast na próg naszego domu, trafiają do Urzędu Celnego. Co zrobić, jeżeli przesyłka z AliExpress została zatrzymana przez Urząd Celny?

Aliexpress i AliPaczka
Kupowanie na znanym chińskim portalu zakupowym właściwie nie sprawia już większych kłopotów. Serwis dba o swoich klientów – przykładem może być reklamacja na AliExpress, która w porównaniu do innych serwisów wypada bardzo korzystnie. Dodatkowo portal nie ustaje w promocji i wychodzi naprzeciw potrzebom konsumentów, organizując urodziny AliExpress i specjalne promocje dla klientów. Serwis zyskał wśród kupujących zaufanie i przyćmił, poniekąd nasze rodzime Allegro. Kupujących nie zniechęca nawet czas oczekiwania na przesyłkę, który wynosi prawie dwa miesiące.
Oprócz odległości, kupujący mogą napotkać także inne problemy. Paczki z Chin mogą zostać zatrzymane przez Urząd Celny. Niestety, ale zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda zamawiana na zagranicznym portalu paczka, podlega ocleniu. Zwolnione są jedynie prezenty od osób fizyczny dla osób fizycznych, których koszt nie przekracza 45 euro, a nadawca wypełnił prawidłowo deklarację celną. Jak nietrudno zauważyć sprzedawcy z Chin nie mają z tym problemu. Nawet odpowiednie wypełnienie deklaracji nie uchroni jednak paczki przed kontrolą w Urzędzie Celnym w Polsce. Jak wygląda taka procedura i co należy zrobić, jeżeli nasza przesyłka zastała zatrzymana w Urzędzie celnym?
Paczka zatrzymana przez Urząd Celny
Urząd Celny sprawdza od kilku do kilkunastu procent przesyłek, które docierają do Polski z Chin. Dlatego stosunkowo rzadko zdarza się, że przesyłka zostaje zatrzymana przez urzędników. Jeżeli tak się jednak stanie kupujący otrzyma stosowne zawiadomienie z Urzędu. W otrzymanym liście zostanie poproszony o dokonanie zgłoszenia celnego.
Na czym ono polega? Kupujący zostanie poproszony o przesłanie do urzędu dokumentów potwierdzających zakup danego towaru, w którym uwzględniona jest jego cena i koszty dostawy. Najprostszym sposobem jest przesłanie skanu z aukcji oraz dowodu wpłaty. W korespondencji warto posługiwać się numerem księgi magazynowej umieszczonej na otrzymanym wezwaniu. Znacznie przyśpieszy to postępowania i ułatwi korespondencję z Urzędem. Po otrzymaniu dokumentów, Urząd naliczy stosowne opłaty. Wysokość wymaganej kwoty, otrzymamy i zapłacimy na poczcie lub u listonosza. Procedura naliczania trwa obecnie około 10 dni roboczych.
zobacz więcej:
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński