Podobno Polacy dzielą się na tych którzy kochają AliExpress i tych, którzy go jeszcze nie odkryli. Tych pierwszych jest rzekomo ponad 5 mln, w każdym razie taka liczba osób według statystyk zrobiła zakupy na chińskim Allegro w 2017 roku. O tym dlaczego Polacy kochają AliExpress pisaliśmy już wcześniej.
Dziś jednak nie o zaletach, a problemach. O ile na jakość obsługi klientów przez chińskich sprzedawców nie można narzekać, o tyle na jakość sprzedawanych rzeczy już tak.
„My friend, be patient” i rasowa chińszczyzna w paczce
Nieudane zakupy na AliExpress to zwykle spore rozczarowanie, nie dość, że czekaliśmy dwa miesiące, to jeszcze towar okazał się niepełnowartościowy. Na szczęście AliExpress posiada bardzo dobry program ochrony kupujących. Mimo, że z samym sprzedającym często trudno dojść do porozumienia. Ikoną stało się już słynne „my friend, be patient” powtarzane przez sprzedawców, bagatelizowanie problemu i przeciąganie korespondencji. Serwis zapewnia dość sprawną procedurę reklamacyjną.
Zasadą serwisu jest, że pieniądze za zakupy sprzedawca otrzymuje dopiero po potwierdzeniu przez kupującego otrzymania przesyłki lub po upływie 60-dniowego okresu ochronnego, przysługującego kupującemu po zakupie. Okres ochronny jest to czas w którym kupujący może zgłosić nieotrzymanie towaru lub jego wadę.
Jeżeli w tym czasie przesyłka nie dotrze lub okaże się, że jest uszkodzona lub w inny sposób niepełnowartościowa kupującemu przysługuje możliwość „otworzenia sporu” (Open Dispute).
Reklamacja na AliExpress
Reklamacja na AliExpress: „Otworzenie sporu” jest po prostu złożeniem reklamacji do administratorów serwisu. W ramach sporu, kupujący wypełnia formularz w którym podaje powód jego złożenia, opisuje uszkodzenia lub braki, może również dołączyć zdjęcia. Składający może domagać się zwrot pieniędzy, który niekoniecznie musi wiązać się ze zwrotem towaru.
Podobnie przedstawia się postępowanie w przypadku nieotrzymania przesyłki lub potwierdzenia jej otrzymania. W tym ostatnim przypadku, konsumentowi przysługuje 15 dni na otworzenie sporu od momentu potwierdzenia otrzymania paczki w serwisie.
AliExpress przy rozpatrywaniu reklamacji pełni rolę mediatora. Złożony formularz przesyła do sprzedawcy, który ma 7 dni na ustosunkowanie się do niego, po upływie tego terminu wniosek zostaje automatycznie zaakceptowany. Jeśli jednak sprzedawca odrzuci reklamację, o jej ostatecznym wyniku, na podstawie przesłanych materiałów zdecyduje moderator serwisu.
Po zaakceptowaniu sporu pieniądze zwracane są na konto, czas oczekiwania to zwykle kilka dni.