Biznes ecommerce Technologie

Każdy sklep ma regulamin. Ale czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego?

Maciej Wąsowski
31.03.2022
Maciej Wąsowski
Maciej Wąsowski
31.03.2022
Każdy sklep ma regulamin. Ale czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego?

Regulamin sklepu internetowego – dlaczego jest tak istotny? Jeśli w najbliższym czasie planujesz rozpocząć sprzedaż za pośrednictwem Internetu, to jedną z kluczowych kwestii powinno być dla ciebie przygotowanie regulaminu sklepu internetowego. Jego właściwe zredagowanie oszczędzi ci w przyszłości znacznych problemów. W niniejszym artykule wskażemy dlaczego jest to tak istotne.

O dokumencie, w którym zawarte zostaną wszelkie kwestie dotyczące internetowej sprzedaży warto pomyśleć już na samym wstępie. Obecnie każdy podmiot, który prowadzi działalność w zakresie ecommerce jest zobowiązany, aby na swojej stronie internetowej udostępnić stosowny regulamin. Co więcej, aby móc cokolwiek kupić w sklepie internetowym każdy konsument musi uprzednio ten regulamin zaakceptować.

Jestem więcej niż pewny, że zdecydowana większość z nas nie czyta regulaminów. Nie czyta, ale chcąc zrealizować zakup akceptuje ich treść. Czy z punktu widzenia sprzedawcy ma to sens? Czy skoro konsumenci najczęściej i tak nie poświęcają czasu na zapoznanie się z regulaminem sprzedaży, to czy redagowanie go jest w ogóle konieczne?

Zasada jest prosta, klientowi o regulaminie wolno zapomnieć, nie znać go i nigdy do niego nie zaglądać. Natomiast zadaniem sprzedawcy jest stworzenie regulaminu, który możliwie najlepiej uchroni go przed problemami z przyszłości.

Czym właściwie jest regulamin sklepu internetowego i dlaczego jest tak ważny?

Regulamin sklepu internetowego należy traktować jako formalny zbiór norm, które regulują funkcjonowanie sklepu. Zostały wskazane przez sprzedawcę jako najistotniejsze, a konsumenci, którzy będą chcieli skorzystać z oferty internetowej będą musieli do powyższych regulacji się dostosować.

W rzeczywistości regulamin stanowi umowę, na którą decydują się obydwie strony. Z jej treści wynikają prawa oraz obowiązki zarówno sprzedającego, jak i konsumenta. Prowadzący sklep internetowy powinien zdawać sobie sprawę, że konsument – co do zasady – jest mniej świadomy swoich praw i obowiązków. Stąd dlatego tak istotne jest, aby wszystkie kwestie budzące wątpliwości zostały wyartykułowane w treści regulaminu.

Co więcej, regulamin powinien być napisany czytelnie, tak aby był możliwie najbardziej zrozumiały dla konsumenta. Na łamach Bezprawnika szczegółowo omawialiśmy najistotniejsze zapisy, które powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego – artykuł znajdziecie w artykule jak przygotować regulamin sklepu internetowego.

Jeśli w regulaminie dokładnie i jasno przedstawisz nie tylko procedurę zakupu towaru, lecz także wskażesz warunki dotyczące zwrotów, reklamacji oraz wysyłki, to możliwe, że uchronisz swoją skrzynkę odbiorczą przed zalewem maili. Klienci mają w zwyczaju pytać o wszystko co nie jest dla nich jasne, lub co nie zostało wyraźnie wyartykułowane w regulaminie.

Czego NIE powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Jak wspomniałem wyżej, szczegółowa instrukcja jak należy sporządzać regulamin sklepu internetowego została już opublikowana. Jeśli mimo tych porad w waszych głowach rodzą się wątpliwości, lub zwyczajnie nie macie pewności co do poszczególnych zapisów, to w pierwszej kolejności powinniście zastanowić się, czy:

  • postanowienie, nad którym się zastanawiacie jest zgodny z przepisami prawa polskiego, ale również wspólnotowego;
  • wasz regulamin nie zawiera tzw. klauzul niedozwolonych.

Czym są klauzule niedozwolone? To postanowienia, które kształtują prawa i obowiązki jednej ze stron w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. Definicja klauzuli niedozwolonej została wskazana w treści art. 385[1] § 1. k.c. :

Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
§ 2. Jeżeli postanowienie umowy zgodnie z § 1 nie wiąże konsumenta, strony są związane umową w pozostałym zakresie.
§ 3. Nie uzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.
§ 4. Ciężar dowodu, że postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje.

Jeśli w dalszym ciągu nie jesteście przekonani, czy skonstruowane przez was zapisy nie naruszają przepisów prawa najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja z prawnikiem.