ecommerce Zakupy

Seniorzy w ecommerce tak naprawdę nie potrzebują żadnego specjalnego traktowania ze strony sklepu

Rafał Chabasiński
30.05.2022
Seniorzy w ecommerce tak naprawdę nie potrzebują żadnego specjalnego traktowania ze strony sklepu

Zakupy przez Internet wcale nie są domeną wyłącznie ludzi młodych, zaznajamianych od dziecka z nowinkami technologicznymi. Seniorzy w ecommerce radzą sobie wcale nie gorzej od młodszych pokoleń. 65 proc. z nich robi zakupy w Sieci przynajmniej raz w miesiącu. Większość korzysta z własnego urządzenia i nie potrzebuje do tego niczyjej pomocy.

Obraz emeryta robiącego tylko tradycyjne zakupy i opłacającego rachunki na poczcie jest po prostu nieprawdziwy

Wydawać by się mogło, że za nowinkami technologicznymi nadążają przede wszystkim ludzie młodzi. Według niektórych seniorzy wciąż tkwią w analogowym świecie, w którym zakupy robi się tylko tradycyjnie, a rachunki opłaca przekazem pocztowym. Okazuje się jednak, że nie powinniśmy ulegać krzywdzącym stereotypom, gdy mowa o dzisiejszych emerytach. Zwłaszcza jeśli prowadzimy sprzedaż przez Internet.

Tak naprawdę seniorzy w ecommerce poruszają się bardzo sprawnie. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że nie różnią się zbytnio od innych użytkowników Sieci. Świadczą o tym wyniki badania „Pokolenie silvers w ecommerce” opublikowanym przez Fundację Kobiety e-biznesu.

Badanie przeprowadzono w formie ankiety internetowej na próbie 662 osób w wieku powyżej 60 lat. Spośród nich aż 584 respondentów kupiło jakikolwiek produkt lub usługę przez Internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Mało tego, 65 proc. seniorów korzystających z Internetu do robienia zakupów robi to przynajmniej raz w miesiącu.

Okazuje się także, że przytłaczająca większość osób w wieku emerytalnym korzysta z Sieci codziennie. Taką odpowiedź wskazało aż 86 proc. respondentów. Rodzaje ich aktywności nie odbiegają zbytnio od tego, co robią przedstawiciele pozostałych pokoleń. 58 proc. respondentów za pomocą Internetu obsługuje swoje konto bankowe. 55 proc. robi zakupy, 52 proc. wykorzystuje pocztę email. Nieco mniejszy odsetek ankietowanych, bo raptem 47 proc., korzysta z mediów społecznościowych.

Co ciekawe, 37 proc. seniorów do przeglądania Internetu najczęściej wykorzystuje smartfona. Następne 5 proc. woli korzystać z tabletów. Na szczególną uwagę zasługuje to, że 93 proc. badanych korzysta z własnego urządzenia, przy czym 82 proc. nie potrzebuje żadnej pomocy do zrobienia zakupów w Sieci.

Seniorzy w ecommerce odnajdują się świetnie i nie różnią się zbytnio od innych konsumentów

Wiemy już, że osoby starsze potrafią korzystać ze współczesnej technologii. Czy jednak seniorzy w ecommerce w ogóle się odnajdują? 76 proc. respondentów nie napotkała żadnych problemów przy zakupach online. 35 proc. badanych była bardzo zadowolona z takiej formy robienia zakupów, następne 59 proc. była „raczej zadowolona”.

Seniorzy dość dobrze orientują się także, jeśli chodzi o wiodące marki, czy sposoby dokonywania płatności za zakupy. 88 proc. badanych zna Allegro, ponad połowa kojarzy również sklepy internetowe Empiku, Rossmana i Media Expert. W zestawieniu nie ujęto numerów dwa i trzy polskiej branży ecommerce, czyli Aliexpress i Shopee. Nie wiadomo jednak, czy w badaniu z kwietnia 2022 r. wskazano respondentom te portale do wyboru.

Spośród dostępnych form płatności online jedynie 16 proc. badanych seniorów wybrało najbardziej „klasyczne” rozwiązanie w postaci przelewu na rachunek sprzedawcy. 34 proc. wybrało szybkie przelewy online, następne 17 proc. BLIK-a. Płatność za pobraniem preferuje kolejne 16 proc. respondentów. 15 proc. woli płacić kartą a płatności odroczone wskazało 2 proc. badanych.

Jeżeli chodzi o preferowane formy dostawy, to dominują dwie: odbiór zamówienia w Paczkomacie, albo dostawa kurierska do rąk własnych. W pierwszym przypadku mowa o 51 proc. ankietowanych, w drugim o 42 proc. Zaledwie 2 proc. badanych wskazało odbiór towaru na poczcie. Równie niewielką popularnością cieszą się punkty pocztowe ulokowane w sklepach i kioskach.

Osoby w wieku emerytalnym doskonale znają także marki firm kurierskich. Ponad 80 proc. badanych wskazało DHL, InPost i DPD. Nieco mniej, bo 72 proc., Pocztę Polską.

Branża ecommerce stanowczo zbyt rzadko interesuje się konsumentami w wieku emerytalnym

Seniorzy w ecommerce zachowują się podobnie jak reszta konsumentów także pod kątem tego, na co zwracają szczególną uwagę przy zakupach online. 96 proc. wskazało na bezpieczeństwo przy płatności. Dla 94 proc. ważne są czytelne opisy produktów i wyraźne ich zdjęcia. 93 proc. ceni sobie łatwą i prostą w obsłudze stronę sklepu internetowego i łatwość wyszukiwania produktu. 90 proc. zwraca uwagę na darmową dostawę a 88 proc. na niskie ceny i możliwość darmowego dokonania zwrotu produktu. Równocześnie 74 proc. respondentów przyznaje, że korzysta z promocji podczas zakupów w Sieci.

Interesujące jest także podejście seniorów do poszerzania swojej wiedzy na temat poruszania się w Internecie. Nie powinno dziwić, że 35 proc. respondentów jest zainteresowana tym, jak zainstalować przydatne oprogramowanie a 26 proc. chciałaby wiedzieć, jak umówić wizytę u lekarza przez Internet. Okazuje się jednak, że większość osób w wieku emerytalnym wcale nie chce, żeby ktoś im tłumaczył poszczególne zagadnienia. Aż 55 proc. respondentów woli samemu dojść do rozwiązania, korzystając z informacji przekazanych w formie podręcznika albo ulotki.

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tego badania? Przede wszystkim ten, że seniorzy w ecommerce nie są ani nieporadni, ani niezorientowani. Wręcz przeciwnie: to absolutnie normalni konsumenci, którzy nie wymagają jakiegoś szczególnego traktowania. Nie potrzebują żadnych udogodnień, których sklep internetowy nie powinien wprowadzić w trosce o komfort użytkowania serwisu przez użytkowników jako takich.

Tym samym segment silver ecommerce stanowi stanowi interesujące wyzwanie dla branży. Do tej pory seniorzy byli raczej ignorowani przez przekaz marketingowy przedsiębiorców prowadzących działalność w Sieci. Być może poprzez stereotypy związane z podeszłym wiekiem. Okazuje się jednak, że nie ma najmniejszych powodów, by bać się inwestować w klientów w wieku emerytalnym.