Sieciowy savoir-vivre – oczekuje go większość osób, które pracują online. Badania ClickMeeting dostarczają wiedzy, jakie zasady należałoby wprowadzić, by komfort spotkań w sieci był lepszy.
Sieciowy savoir-vivre pożądany
Praca zdalna jest tym, co Covid-19 na pewno pozostawi nam w spadku. Są branże, gdzie część osób do biur już nie wróci, a niektórzy będą pracować w modelu hybrydowym. Na przykład dwa dni w tygodniu w biurze, trzy online z domu lub skądkolwiek będą chcieli. To rozwiązanie ma wśród pracowników wielu zwolenników. Obojętnie w jakim zakresie pozostaniemy w sieci, praca online jest tak powszechna, że coraz więcej osób dostrzega potrzebę nie tylko prawnego jej uregulowania, ale też stworzenia sieciowego savoir-vivre. Potwierdzają to badania ClickMeeting, polskiej firmy oferującej platformy do spotkań online i webinarów. Ponad połowa ankietowanych chciałaby jasnych zasad zachowywania i ubioru podczas spotkań w Internecie. Wyniki badania pozwalają stworzyć sieciowy savoir-vivre.
Etykieta przy desktopie
Po pierwsze – wyłącz mikrofon, gdy się nie wypowiadasz. Odgłosy, które wtedy odbierają wszyscy rozmówcy, rozpraszają aż 66 procent respondentów. Kolejna rada – włącz kamerę. Dla połowy ankietowanych dowodzi to szacunku dla osób, z którymi się spotykamy.
Co jeszcze? Przygotuj sobie wcześniej materiały, które chcesz zaprezentować. Nie szukaj ich dopiero, gdy udostępnisz już ekran. Ważne jest też tło, na którym występujesz. Upewnij się, czy nie jest ono rozpraszające. Z tego samego powodu spójrz na swój strój. Aż 57 procent badanych ubiera się na spotkanie online elegancko. Po drugiej stronie są osoby, które ubierają dres czy piżamę i pozostają w łóżku. Dlatego sieciowy savoir-vivre jest tak pożądany.
Włącz kamerę i ubierz się
„Wielu uczestników spotkań online chciałoby, aby udział w nich jak najbardziej przypominał doświadczenie spotkania na żywo. Dlatego zależy im na włączonej kamerze czy odpowiednim stroju. Zwróciliśmy na to uwagę i wprowadzamy na naszej platformie rozwiązania, które pomagają skrócić dystans między uczestnikami” mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.
Na końcu warto zaznaczyć, że obojętnie gdzie odbywa się spotkanie – czy stacjonarnie, czy online – uczestnik powinien pojawić się na nim punktualnie i pozostać do końca. Jest to ważne dla aż 87 procent badanych. Uczestnicy spotkań oczekują też przywitania i pożegnania się. Ponieważ badania pokazały, że nie dla wszystkich jest to oczywiste widać, jak sieciowy savoir-vivre jest potrzebny.