Dlaczego warto przygotować listę z informacjami finansowymi dla najbliższych?
Wskutek ciężkiej choroby lub wypadku możemy stracić na długi czas możliwość samodzielnego zarządzania finansami osobistymi, co może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Najlepszym przykładem jest tutaj spóźnianie się z płatnością rat kredytowych, czynszu, rachunków i różnych subskrypcji, które będzie skutkowało naliczeniem odsetek karnych, a w dalszej perspektywie także wypowiedzeniem umów i wszczęciem postępowania windykacyjnego.
W uniknięciu takich problemów pomóc mogą nam jedynie najbliżsi, którzy na czas naszej niedyspozycji mogą przejąć kontrolę nad naszymi finansami. W takiej sytuacji powinni jednak posiadać odpowiednie informacje i dyspozycje, aby np. móc dysponować naszym kontem bankowym lub powiadomić ubezpieczyciela o konieczności wypłaty świadczenia.
Najlepiej więc jeszcze będąc zdrowym i w pełni sił, wybrać do tego odpowiednią osobę i przekazać jej listę z informacjami finansowymi, która pomoże jej w realizacji tego zadania. Równie dobrze też można taką listę przechowywać w szufladzie wraz z innymi ważnymi dokumentami, aby osoby bliskie mogły łatwo ją znaleźć.
Sprawdź polecane oferty
Allegro 1200 - Wyciągnij nawet 1200 zł do Allegro!
Citi Handlowy
IDŹ DO STRONYTelewizor - Z kartą Simplicity możesz zyskać telewizor LG!
Citi Handlowy
IDŹ DO STRONYRRSO 20,77%
Co ważne, taka lista powinna również zawierać informacje, które pomogą rodzinie w zarządzaniu naszymi finansami po naszej śmierci. Dzięki temu ułatwimy jej przeprowadzenie postępowania spadkowego oraz pozwolimy uniknąć ewentualnej odpowiedzialności za nasze zobowiązania wskutek dziedziczenia.
Co powinna zawierać lista z informacjami finansowymi dla bliskich?
Lista z informacjami finansowymi dla najbliższych powinna zawierać przede wszystkim:
- dane rachunków bankowych – numery kont i nazwy banków;
- dane zobowiązań kredytowych – nazwy kredytodawców, wysokość zobowiązań, terminy płatności i kwoty rat, a także informacje na temat ubezpieczeń kredytów;
- dane polis ubezpieczeniowych – nazwy ubezpieczycieli, numery polis oraz zakresy i kwoty ubezpieczeń;
- informacje na temat innych zobowiązań finansowych – dotyczące np. czynszu, rachunków za media, subskrypcji itp.;
- informacje majątkowe – np. na temat nieruchomości i ruchomości (np. auta), a także produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych;
- listę i dane kontaktowe osób i instytucji, które należy powiadomić o naszej niedyspozycji lub śmierci.
Taką listę można oczywiście uzupełnić o dodatkowe informacje, jeśli uznamy, że jest to konieczne. Na pewno też warto w niej wyraźnie wskazać osobę, której chcemy powierzyć zadanie zarządzania naszymi finansami. W zależności od sytuacji osobistej może być to np. współmałżonek, rodzic, czy też inna bliska i zaufana osoba.
Co jeszcze warto przygotować na wypadek choroby lub śmierci?
Lista z informacjami finansowymi pomoże bliskim głównie w zorientowaniu się w sytuacji, natomiast niekoniecznie zapewni jej faktyczną możliwość zarządzania naszymi finansami w czasie naszej niedyspozycji lub po naszej śmierci. Oprócz niej zatem warto dodatkowo:
- ustanowić pełnomocnictwo do rachunku – dzięki temu wybrana osoba będzie miała do niego dostęp podczas naszej choroby;
- złożyć w banku dyspozycję wkładem na wypadek śmierci – pozwoli to wskazanej osobie na wypłatę pieniądzy z naszego rachunku jeszcze przed przeprowadzeniem postępowania spadkowego;
- wskazać w polisie na życie osobę uprawnioną do otrzymania świadczenia w przypadku naszej śmierci;
- sporządzić testament – warto to zrobić, jeśli np. dziedziczenie ustawowe może spowodować spory majątkowe w rodzinie, niesprawiedliwy w naszym mniemaniu podział majątku lub po prostu skutkować zbyt długotrwałym postępowaniem spadkowym.
O powyższych kwestiach powinien pomyśleć tak naprawdę każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Nigdy bowiem nie wiadomo, co może się zdarzyć. Odpowiednie przygotowanie bliskich na sytuacje kryzysowe pod względem finansowym może natomiast uchronić przed wieloma problemami zarówno nas, jak i rodzinę.