Uber Ellas – czyli przejazdy tylko dla kobiet, świadczone przez kobiety

Moto Prywatność i bezpieczeństwo Zagranica dołącz do dyskusji (22) 26.01.2021
Uber Ellas – czyli przejazdy tylko dla kobiet, świadczone przez kobiety

Paweł Mering

W Meksyku użytkowniczki aplikacji Uber mogą już korzystać z Uber Ellas. Są to specjalne przejazdy tylko dla kobiet, które świadczone są przez kobiety. Chodzi o bezpieczeństwo, a sama funkcja wydaje się być bardzo ciekawym rozwiązaniem.

Uber Ellas

Jak donosi lifestylowy portal F5.pl, Uber Ellas (hiszp. one) już na stałe zagościło w meksykańskiej wersji popularnej aplikacji. Najpierw opcja filtrowania klientów według płci pojawiła się po stronie kobiet pracujących za kierownicą, zaś ostatecznie opcja zagościła także u użytkowniczek.

Uber Ellas dostępne było najpierw w wersji testowej. W dziesięciu meksykańskich miastach jakiś czas temu pojawiła się eksperymentalna funkcja, którą 90% pracujących za kierownicą kobiet przyjęło z entuzjazmem. Skoro projekt się sprawdził, to postanowiono wdrożyć go u wszystkich użytkowniczek.

Moduł Uber Ellas dostępny jest już w ponad pięćdziesięciu miastach w Meksyku. Opcja działa wszędzie tam, gdzie dostępny jest Uber. Cele wprowadzenia takiego rozwiązania są dwa – po pierwsze, co oczywiste, bezpieczeństwo. Po drugie zaś chodzi o przeciwdziałanie nierównościom na rynku pracy.

Dyrektorka generalna Ubera w Meksyku wprost stwierdziła, że ma nadzieję, iż Uber Ellas pozwoli zaktywizować zawodowo kobiety, które – zachęcone nową opcją – być może zechcą wejść na rynek pracy. Jednym z pobocznych działań mających na celu aktywizację zawodową jest ponadto współpraca z instytucjami bankowymi, by ułatwić finansowanie w celu nabycia pojazdów.

Jednak bezpieczeństwo przede wszystkim

Źródłowy serwis tłumaczy, że potrzeba zapewnienia większego bezpieczeństwa kobietom świadczącym usługi przejazdów nie jest jedynie truizmem, a wynika z konieczności i prawdziwych potrzeb. Według policyjnych statystyk, w Meksyku umiera wskutek przestępstwa dziennie średnio dziesięć kobiet.

Ponadto – co sygnalizują lokalne meksykańskie media – bardzo często dochodzi do porwań w taksówkach. Równolegle same kobiety pracujące za kierownicą często przyznają, że nie czują się bezpiecznie. Wydaje się więc, że Uber Ellas jest przede wszystkim podyktowane meksykańskimi realiami, które – poprzez dane – mówią same za siebie.

Sama inicjatywa jest w mojej opinii jak najbardziej słuszna. Przejazdy organizowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych powinny opierać się na pełnym bezpieczeństwie. Wysokie statystyki dotyczące przestępstw mogą skutecznie zniechęcać pewne grupy ludzi do korzystania z tego rodzaju transportu. Trzeba temu przeciwdziałać.

Ponadto jeżeli za Uber Ellas idzie – oprócz bezpieczeństwa – także aktywizacja zawodowa, to projekt nie zasługuje na nic innego, niż pełne uznanie. Pytanie tylko, czy jest to faktycznie jednorazowa idea, czy też wstęp do globalnych testów swego rodzaju „Ubera dla kobiet”.

Mówiąc szczerze – nie miałbym nic przeciwko temu. Nie doszukiwałbym się tutaj też oczywiście żadnej dyskryminacji, skoro jest to opcja dodatkowa, z której korzystanie jest w pełni świadome. Sam Uber rozważał już wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo – jak opcja „zawsze wiesz z kim jedziesz„.

22 odpowiedzi na “Uber Ellas – czyli przejazdy tylko dla kobiet, świadczone przez kobiety”

  1. Zaraz będzie wrzawa, że „kobiety są dyskryminowane przez Ubera, bo muszą czekać pięć razy dłużej na przejazd!!111!!” Potrzebujemy więcej kierowczyń.
    Nie znam się na Meksyku ale pewnie mają tam niezły meksyk więc inicjatywa może być słuszna.

    • Myślę że w Meksyku kobiety ucieszą się jak dotrą do domu całe i zdrowe a że później… grunt że żywe.

      No Meksyk ma problem z przestępczością, w zasadzie nie ma tam policji – bo ci ludzie co są policjantami to tak naprawdę są na pensji u lokalnych gangów i karteli. Także jak ktoś się potem dziwowuje jak to jest że w Meksyku policjanta podpalili, no jak oni mogli – to może eee chcieli mu zademonstrować jak to jest?

    • Taaaa…. Za ich cierpowskie mnozniki + śmierdzące moczem, potem i gownem Fabie. Przy takim czasie oczekiwania i wzmożonym popycie zapłacą więcej niz w przewozie osób spod centralnego.

      • Hmm to może Ty pracuj bez premii, dodatków, czy co tam masz. Kij ma dwa końce. A może idź poproś szefa o obniżkę w ramach „bycia konkurencyjnym na rynku pracy” żeby szef nie zatrudnił na Twoje miejsce Ukraińca za połowę stawki

  2. Takie usługi w Polsce przez polskich przedsiębiorców były oferowane już od bardzo dawna. Jakoś się nie przyjęły ale nie o to chodzi. Chodzi mi o to czemu o polskich przedsiębiorcach oferujących takie usługi nie pisaliście a piszecie o firmie która wszystkie rozwiązania kopiuje.

      • akcja piękna i szlachetna. jednak co do specyfkiki kraju gdzie „kobiety giną masowo”: dane podają że mężczyzn ginie 10x wiecej niż kobiet (ok 36 000 morderstw łącznie w roku 2019), stąd mówiąc że dziennie ginie ok, 10 kobiet należy moim zdaniem wspomnieć przy okazji że mężczyzn z kolei ginie dziennie 90-100.

  3. Inicjatywa słuszna, bo jeśli problem przestępczości jest w skali w jakiej jest to warto spróbować wszystkiego co zwyczajnie ochroni ludzkie życie lub zdrowie. Raczej oczywiste i oby podziałało.

    Ale przy okazji nie wygłupiajmy się, że to nagle nie jest forma jakiejś dyskryminacji, bo jest. Facet który ma 5 dzieci do wykarmienia, nic wspólnego z przestępczością a może i większe możliwości fizyczne ochrony pasażera (nawet nie ze względu na płeć.. zwyczajnie jest osobą która np. trenuje od dziecka, może jest byłym mundurowym) ma ograniczony dostęp do zatrudnienia.

    Po co podtrzymywać takie podwójne standardy? Nie lepiej przyjąć rzeczywistość „na klatę” i przyznać, że świat nie jest zero-jedynkowy ani idealny i czasem potrzebne są trudne decyzje, które nie są sprawiedliwe dla wszystkich w imię bezpieczeństwa?

  4. a co z trans-kobietami i trans-mężczyznami, czy taki kierowca jest ok czy jest dyskryminacja, a gdy taka pasażerka to jest ok czy też dyskryminacja, potworny seksizm,

    • I zobaczysz. Minie trochę czasu i zaraz będzie bunt, żeby płci jest 374748374 i każda ma mieć opcje wyboru z kim chce jechać

  5. Bardzo dobre rozwiązanie. Skoro kobieta będzie się pewniej czuła jeśli będzie wożona przez inną kobietę to jak najbardziej może z tego korzystać, w końcu mamy wolny rynek i takie aplikacje mają rację bytu.

    • Ale jak chcę jechać z kierowcą-facetem, który potrafi opanować samochód w różnych warunkach to zaraz zostanę zakrzyczany, tak?

    • Tylko dla sprawiedliwości zróbmy tak, żeby można było wybrać opcje „przejazd tylko z facetem” no jak uczciwie, to uczciwie. Załóżmy, że bardziej ufam facetom, bo co do zasady nie mają „gorszych dni” to dlaczego nie mogę zastrzec sobie z poziomy apki, czy tam nawet dzwoniąc do korpo, żeby facet mnie odebrał. Poza tym uważam, że to wszystko poszło w zła stronę. Wcześniej kierowcy na taxi mieli jakąkolwiek weryfikację i wisiało mi to, czy podjedzie babka, czy gość, bo wiedziałem, że mnie bezpiecznie na miejsce zawiezie. To była równość. Nadawales/as się do pracy? Nie ma problemu, zapraszamy z dokumentami potwierdzającymi pana/pani słowa

    • >kobieta będzie się pewniej czuła jeśli będzie wożona przez inną kobietę

      I nikomu nie wpadnie do głowy zastanowić się dlaczego tak jest i zapobiec rozwojowi tego zanim zrobi się katastrofa?

  6. Uber podobno jest bezpieczny, innowacyjny, każdy kierowca to perła – po co taka usługa?
    Swoją drogą, w Polin mamy nową ustawę, która każdemu downowi umożliwia przewóz osob, a kierowcy ubera i bolta… Potrzymaj mie piwo, coś odpierdolę… Mają e-paragon i go nie wydają, mogą się oznakowac, nie robią tego – 100% kontroli z Warszawy= 100% nieprawidłowości. Ten wasz uber kochany.
    Pisuary dają im 100% bezprawia + Gówin, pajac.

    • E paragon ciężko wydać. W końcu jest e:) jedyny, błąd jaki został popełniony, to zniesienie egzaminu z topografii. No to jest wg mnie jakies nieporozumienie. Ja rozumiem, że navi itd, ale nic nie zastąpi tego, że kierowca zwyczajnie zna miasto. Nie chodzi mi o to, żeby znać każdą uliczkę, bo nie sposób. Chodzi bardziej o to, żeby sprawnie się przemieszczać, wiedzieć gdzie i kiedy na którym pasie się ustawić, znać alternatywne drogi w razie potrzeby itp sprawy. Tego żadna apka nie da. Badań na kierowcę chyba jeszcze nie znieśli?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *