- Home -
- Zakupy -
- Pojawiają się obawy, że UE "zbanuje" takie marki, jak SHEIN, Zara czy H&M. Urzędnicy biorą się za walkę z fast fashion
Unia Europejska kończy z fast fashion? Pojawiają się obawy, że zniknąć mogą sieciówki, a także popularne platformy, jak SHEIN. Ma to trochę sensu, chociaż Europejczycy - w tym także Polacy - kupują tanio, bo często nie stać nas na droższe produkty.

Unia Europejska kończy z fast fashion?
Jak donosi "dw.com", Unia Europejska kończy z fast fashion. Parlament Europejski przegłosował w czwartek 1 czerwca 2023 roku przepisy, które - w perspektywie przyszłości - właściwie pozwolą na likwidację fast fashion. Głosów "za" było 600, "przeciw" - jedynie 17. Fast fashion to idea, która sprowadza się do masowej produkcji odzieży, sprzedawanej następnie po bardzo niskich cenach.
"DW" dodaje, że tego rodzaju trend - oprócz niskich cen - to także względna atrakcyjność produktów. Największe tanie marki najczęściej dosyć widocznie inspirują się najnowszymi trendami, szybko wdrażając odpowiedniki produktów znacznie droższych. Produkty z tej grupy najczęściej produkowane są "po kosztach" w Azji. Często także - i nie odnoszę się do żadnej konkretnej marki - także z materiałów, które okazują się nawet szkodliwe dla zdrowia, a już na pewno dla środowiska.
Roberta Metsola, szefowa Parlamentu Europejskiego, wskazała na sytuację dotyczącą dobrostanu pracowników. Przypomniała, że mija 10 rocznica katastrofy budowlanej w Bangladeszu, gdzie w jednym z budynków znajdowały się fabryki odzieżowe. Zginęły wówczas 1134 osoby, głównie pracownicy. Szefowa PE uznała, iż:
To był sygnał dla Zachodu, że czas zadbać o ograniczenie i zrównoważenie tekstyliów
Takie wydarzenia nie wpływają jednak na przyzwyczajenia europejskich konsumentów i raczej nie skłaniają nawet do refleksji.
Europejczycy kochają fast fashion. Cóż, prawdopodobnie będą musieli przestać
Jak czytamy, Biuro Analiz PE wskazało, że liczba kupowanych ubrań wzrosła o 40%, a w samym 2020 roku obywatele Unii zakupili aż 6,6 milionów ton odzieży. Jest to średnio 14,8 kg na osobę, a zakupy kosztują około 820 EUR na konsumenta. Dane te uwzględniają pandemię COVID-19. Autorzy wskazali także na inne marki, które w oczach polskiego konsumenta wcale nie jawią się jako najtańsze.
Zara wypuszcza średnio 24 nowe kolekcje rocznie, H&M od 12 do 16
Ponadto zgodnie z raportem, połowa ubrań w szafach Europejczyków nie została nawet przez ostatni rok założona, a prawie 1/3 wyprodukowanej odzieży nigdy nie została sprzedana. Problemem jest również brak recyklingu, dlatego całe góry odzieży znajdują się np. na wysypiskach w Ghanie i Chile, gdzie trafiają, gdy nie uda się ich sprzedać w Europie.
Co chce osiągnąć UE? Parlament sugeruje, by odzież projektowano z myślą o gospodarce w obiegu zamkniętym. Chodzi o zwiększenie trwałości, wykorzystywanie materiałów recyklingowalnych, a także zwracanie uwagi na wzornictwo.
Producenci musieliby tak konstruować ubrania, by dało się je w miarę łatwo naprawić. PE postuluje także dosyć twarde zakazanie niszczenia produktów niesprzedanych, a także nazywania "ekologicznymi" produktów, które wcale takie nie są.
zobacz więcej:
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek