Jeden z użytkowników portalu Wykop.pl poinformował o tym, że kurier – tym razem – DHL przywłaszczył sobie zawartość jego paczki. Pisaliśmy o niskich standardach wypowiedzi kurierów tej firmy; kradzież paczki przez kuriera jest jednak problemem zaskakująco częstym.
Takie sytuacje miały miejsce w Gdańsku, Leszczynie, Olsztynie i w wielu innych polskich miastach, o czym świadczą pierwsze wyniki z Google po wpisaniu „kradzież paczki przez kuriera” w wyszukiwarkę. Kolejny incydent miał miejsce w Zabrzu. Jak widać sytuacja jest powtarzalna. Dlaczego?
Telefon i zegarek
Użytkownik Fadamaker z niemałym gniewem pisze o tym, że kurier okradł jego paczkę. Zamówienie złożone zostało przez portal Amazon, a sama paczka przez trzy dni tkwiła w sortowni. Przyszła zgnieciona i obklejona nową taśmą DHL. Z przesyłki zniknął nowy telefon marki Samsung, zegarek i pasek. W paczce pozostała ładowarka (najwyraźniej kurier dysponował ładowarką microUSB) i druga część paska.
Dzięki wysokim standardom obsługi Amazona okradziony klient prawdopodobnie odzyska pieniądze. Sklep został już poinformowany o kradzieży.
Rozpakowujcie paczki przy kurierze – jeśli to możliwe
Problem jest cykliczny, a niektóre kurierskie kradzieże osiągają niesamowitą skalę. Na Ursynowie rok temu zatrzymano kuriera, który ze skradzionych przesyłek założył własną hurtownię. Był to również kurier DHL. Wtedy to jednak dział bezpieczeństwa firmy sam poinformował policję o niepokojących sygnałach od klientów. Dzięki tej współpracy szybko wykryto przekręt, a sam kurier nie zdążył nawet sprzedać skradzionych towarów. Problem, jakim jest kradzież paczki przez kuriera, dotyczy jednak wielu firm kurierskich.
Rzecz w tym, że klient ma utrudnione możliwości reklamacji – o ile nie sprawdzi zawartości paczki przy kurierze. A zawartość trzeba sprawdzić zawsze, niezależnie od tego, czy przesyłkę dostarcza kurier, czy poczta. Tak przynajmniej można wywnioskować z wyroku Sądu Rejonowego Wrocław-Śródmieście. Pusta przesyłka pozostaje w takiej sytuacji problemem klienta, dlatego sprawdzenie zawartości przesyłki powinno wejść w nawyk każdemu, kto robi zakupy w internecie. Jeśli jednak płacimy przy odbiorze, sytuacja staje się bardziej skomplikowana – kurier nie ma obowiązku pokazywania zawartości przesyłki przed uiszczeniem opłaty. Po stronie konsumenta zdaje się stać jednak prawo, jeśli przesyłka jest uszkodzona. A konkretnie artykuł 74 Ust. 1 Prawo przewozowe.
„Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona.”
DPD pozwala na rozpakowanie paczki przy kurierze, DHL i Siódemka już nie, K-EX i Poczta Polska pobierają w takiej sytuacji dodatkową opłatę – donosiła w 2014 roku Gazeta Prawna, część firm już nie istnieje. Postaramy się w najbliższym czasie przygotować aktualne zestawienie tego jak do weryfikacji paczek podchodzą firmy kurierskie. Możliwość otwarcia paczki przed pokwitowaniem powinna być jednak standardem, by zapobiec takim sytuacjom jak wspomniana kradzież zawartości paczki przez kuriera.
Aktualizacja: Sprostowanie DHL
Zgodnie z regułami prawa prasowego, zainteresowany ma prawo do publikacji rzeczowego i odnoszącego się do faktów sprostowania. W redakcji Bezprawnika mamy jednak zasadę, że publikujemy każde sprostowanie, które wpływa do naszej redakcji, bez analizy jego treści. Oto ono:
SPROSTOWANIE
Nie jest prawdą informacja o utrudnionej możliwości reklamacji przesyłek DHL i braku możliwości
sprawdzenia ich zawartości przy kurierze:
Procedura odbioru przesyłek DHL jest zgodna z obowiązującym prawem. Sprawdzenie zawartości
przesyłki przed jej przyjęciem przez odbiorcę jest niemożliwe, jednak w sytuacji, w której zewnętrzny
stan przesyłki budzi jakiekolwiek wątpliwości, odbiorca może złożyć stosowne zastrzeżenia bądź
odmówić przyjęcia przesyłki. Gdy po pokwitowaniu przyjęcia przesyłki zostanie stwierdzona szkoda
(uszkodzenie bądź ubytek), zgodnie z obowiązującymi w DHL procedurami i obowiązującym stanem
prawnym, spisany zostaje w obecności kuriera stosowny protokół.
Natomiast w razie wystąpienia szkody niejawnej, odbiorcy przysługuje prawo do żądania
sporządzenia protokołu szkodowego niezwłocznie lecz nie później niż w ciągu 7 dni od doręczenia
przesyłki.
Przesyłka uznawana jest za doręczoną bez zastrzeżeń dopiero w sytuacji, kiedy odbiorca nie zgłosi
jakichkolwiek uwag co do jej stanu w określonym przez prawo czasie.Informacja o popełnieniu przestępstwa kradzieży przez pracownika DHL w Zabrzu jest
niesprawdzona i nieudowodniona :
Przedstawione przez redakcję Bezprawnik.pl oskarżenia są bezpodstawne i naruszają renomę i dobre
imię DHL. Mogą także godzić w dobra osobiste naszych pracowników i współpracowników.
Opis sytuacji jaki znalazł się w publikacji jest niezwykle ogólny, nie oparty na faktach i stanowi jedynie
próbę podważenia dobrej reputacji DHL wśród klientów.
DHL jest firmą, dla której wysoka jakość obsługi jest priorytetem. Wszelkie zdarzenia z udziałem
naszych pracowników i współpracowników są przez nas analizowane i spotykają się z niezwłoczną,
adekwatną i zdecydowaną reakcją.
Każdorazowo Dział Bezpieczeństwa DHL podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie wątpliwych
sytuacji, a w razie konieczności sprawy przekazane zostają odpowiednim organom.Magdalena Bugajło, Dyrektor ds. Komunikacji i PR, Rzecznik Prasowy DHL Parcel