Mówi się, że wypadki chodzą po ludziach. Różne rzeczy dzieją się podczas pracy z domu. Czy wypadek w czasie pracy zdalnej traktuje się tak samo jak wypadek na terenie zakładu pracy?

Spora część pracowników dostała polecenia zostania w domach i pracy zdalnej. Opisywaliśmy, że za korzystanie z własnych narzędzi przysługuje im ekwiwalent. Praca z domu jest tak samo traktowana, jak praca w zakładzie, również w zakresie wypadków. Podczas pracy zdalnej pracownicy mogą odnieść urazy. W niektórych okolicznościach nawet poparzenie się kawą może być wypadkiem w pracy. Konieczne jest ustalenie okoliczności, które przyczyniły się do wypadku oraz czy w ogóle wypadek mieści się w definicji wypadku przy pracy.
Wypadek w czasie pracy zdalnej - definicja
Podstawową przesłanką do uznania za wypadek przy pracy jest ustalenie, że do wypadku doszło w trakcie wykonywania czynności służbowych. Ustawowa definicja wypadku przy pracy brzmi następująco:
Ustawodawca nie wskazał, że do wypadku musi dojść w siedzibie pracodawcy. Dlatego wypadek, któremu pracownik ulegnie w domu podczas pracy zdalnej mieści się w definicji wypadku w pracy. Pracownik otrzymał polecenie pracy zdalnej. W związku z ograniczeniami w poruszaniu się, taka praca będzie wykonywana głównie w domu. Dlatego to dom będzie miejscem pracy.
Wypadki w pracy dzielimy na 3 kategorie. Pierwszą jest śmiertelny wypadek przy pracy, w którym śmierć nastąpiła w ciągu 6 miesięcy od chwili wypadku. Drugim rodzajem są ciężkie wypadki przy pracy w wyniku, których nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała. Zalicza się do niego między innymi utratę wzroku lub słuchu, mowy oraz inne uszkodzenia ciała, które naruszają podstawowe funkcje organizmu. Trzecią kategorią jest wypadek powodujący czasową niezdolność do pracy, który nie mieści się w pozostałych kategoriach.
Wypadek pracownik w czasie pracy zdalnej - postępowanie
O zdarzeniu należy niezwłocznie powiadomić pracodawcę. To właśnie on zgodnie z przepisami ma zabezpieczyć miejsce wypadku. Niestety będzie to ciężkie do zrealizowania przy pracy zdalnej. Jeżeli wypadek był ciężki lub śmiertelny, to pracodawca ma obowiązek powiadomić prokuratora i właściwego okręgowego inspektora pracy. Do obowiązków pracodawcy należy również przeprowadzenie postępowania, które ma ustalić, czy wypadek może zostać uznany za wypadek pracownika przy pracy. Pracodawca ustala również, czy pracownik jest uprawniony do świadczeń odszkodowawczych. Uważajcie podczas pracy zdalnej, żeby nie zrobić sobie krzywdy.
zobacz więcej:
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński