- Home -
- Moto -
- To może być niemiła niespodzianka dla osób planujących zakup auta. Wszystko przez unijne regulacje
Osoby, które planują w najbliższym czasie zakup auta spalinowego muszą liczyć się z tym, że ceny samochodów już niedługo mogą gwałtownie wzrosnąć. Wszystko przez regulacje dotyczące emisji CO, które zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

Wyższe ceny samochodów już od 1 stycznia. To możliwy skutek nowych regulacji
Jak przypomina "Rz", już od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie regulacja CAFE (Clean Air For Europe), wprowadzająca regulacje emisyjne dla producentów nowych pojazdów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. Producenci, którzy nie będą spełniać narzuconych przez UE limitów będą zobowiązani do płacenia kary w wysokości 95 euro za każdy dodatkowy gram CO2. Jednocześnie, co warto zaznaczyć, zmianami nie będą objęte auta hybrydowe (i, co dość oczywiste, samochody elektryczne). Docelowy limit CO2 od 2025 r. według normy CAFE ma wynieść 93,6 g CO2/km dla samochodów osobowych oraz 153,6 g CO2/hm dla lekkich samochodów dostawczych. Co ciekawe jednak, każdy producent będzie posiadać indywidualny cel emisji dwutlenku węgla, w zależności od gamy oferowanych modeli oraz średniej masy sprzedawanych pojazdów.
Co to wszystko w praktyce oznacza dla producentów, a także - co za tym idzie - dla klientów? Po pierwsze, należy zaznaczyć, że nadal możliwe będzie sprzedawanie samochodów przekraczających limit, konieczne będzie jedynie uiszczenie wspomnianej wyżej kary w wysokości 95 euro za każdy dodatkowy gram CO2. Zakładając zatem na przykład, że średnia emisja CO2 samochodu zarejestrowanego już po 1 stycznia wyniesie np. 104 g, to przy kursie euro wynoszącym 4,27 zł oznaczałoby to konieczność zapłacenia kary przekraczającej kwotę 4200 zł. Jak można się natomiast domyślać, konieczność płacenia przez producentów kar (sięgających kilka, a w wielu przypadkach zapewne i kilkunastu tysięcy złotych) ostatecznie skończy się przerzuceniem kosztów na kupujących.
Popyt na nowe auta może wzrosnąć w ostatnich miesiącach roku
To natomiast sprowadza się do tego, że w ostatnich miesiącach roku popyt na samochody spalinowe - zwłaszcza te, które znacząco przekraczają limit emisji CO2 - może znacząco wzrosnąć. Nie da się też ukryć, że, jak informuje "Rz", importerzy podejmują jednocześnie działania wyprzedzające. Mowa o "robieniu zapasów" samochodów i ich wcześniejszym rejestrowaniu, tak, by nie podlegały pod nowe regulacje.
Teoretycznie niewykluczony jest też scenariusz, w którym UE zdecyduje się na odroczenie wdrożenia limitów. Na razie się jednak na to nie zanosi.
zobacz więcej:
23.06.2025 14:16, Edyta Wara-Wąsowska
23.06.2025 12:21, Edyta Wara-Wąsowska
17.06.2025 19:57, Justyna Bieniek
16.05.2025 14:08, Mateusz Krakowski
25.01.2025 13:22, Joanna Świba
03.10.2024 17:09, Miłosz Magrzyk
03.10.2024 17:05, Miłosz Magrzyk
03.10.2024 16:53, Miłosz Magrzyk
03.10.2024 16:37, Jakub Bilski
03.10.2024 15:50, Rafał Chabasiński
03.10.2024 14:25, Jakub Bilski
03.10.2024 14:00, Mariusz Lewandowski
03.10.2024 13:46, Mariusz Lewandowski
03.10.2024 12:46, Edyta Wara-Wąsowska
03.10.2024 11:42, Edyta Wara-Wąsowska
03.10.2024 11:13, Joanna Świba
03.10.2024 10:36, Mateusz Krakowski
03.10.2024 9:31, Edyta Wara-Wąsowska
03.10.2024 7:55, Joanna Świba
03.10.2024 6:56, Jakub Bilski
02.10.2024 20:02, Mariusz Lewandowski
02.10.2024 16:45, Jakub Bilski
02.10.2024 16:24, Jakub Bilski
02.10.2024 12:51, Joanna Świba
02.10.2024 11:58, Mateusz Krakowski
02.10.2024 11:15, Mateusz Krakowski