Mamy dobre wieści dla osób, które wciąż czekają na zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki. Od dziś można składać wnioski do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który ma zadbać o to, żebyśmy dostali odpowiednią rekompensatę. Chodzi oczywiście o te wyjazdy, do których nie doszło w związku z pandemią koronawirusa i nałożonymi przez nią na wiele krajów ograniczeniami.
Zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki – komu przysługuje?
Dziś weszła w życie tak zwana „druga tarcza turystyczna”. Między innymi gwarantuje ona pomoc dla klientów tych biur podróży, które wciąż nie zrekompensowały im niewykonanej usługi. Do złożenia wniosku uprawnione są osoby, które nie dostały pieniędzy z powrotem, ale też nie dostały w zamian vouchera czy też nie skorzystały z procedury charge back. To ważne, bo TFG pomoże tylko tym klientom, którzy nie dostali żadnej rekompensaty.
Żeby złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki, niezbędne jest zarejestrowanie się na stronie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego – www.tfg.ufg.pl. To na niej znajdziemy formularz, po wypełnieniu którego będziemy mieć pewność że urzędnicy zajmą się naszą sprawą i, jeśli spełnimy odpowiednie warunki, wreszcie dostaniemy nasze pieniądze z powrotem. Żeby zarejestrować się na stronie TFG trzeba posiadać profil zaufany. Najlepiej wykorzystać do tego bankowość internetową, o ile nasz bank przewiduje taki rodzaj usługi.
We wniosku znaleźć powinny się między innymi informacje takie jak: data zawarcia umowy o udziale w imprezie turystycznej, numer tej umowy, data powiadomienia podróżnego o odstąpieniu od umowy, wysokość wpłaconych na imprezę kwot czy całkowita kwota należna od zwrotu. Warto zatem przed przystąpieniem do złożenia wniosku przygotować sobie wszystkie dokumenty, które zebraliśmy zarówno podczas wyboru wycieczki, jak i w czasie jej odwoływania przez organizatora.
Zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki – kiedy je dostaniemy?
Pewnie wielu z was interesuje czas, jaki musi upłynąć od złożenia wniosku do otrzymania zwrotu. Zacznijmy od tego, że procedura potrwa szybciej, jeśli nie popełnimy żadnego błędu podczas składania wniosku. Bo jeśli będzie on niekompletny, to w ciągu 14 dni dostaniemy wezwanie do jego uzupełnienia. Jeśli z wnioskiem jest wszystko w porządku, to Turystyczny Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni od jego otrzymania na jego weryfikację. Termin ten może jednak zostać przedłużony nawet do 4 miesięcy, jeżeli wniosek wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego.
Zatem jeśli już dziś zaczniemy się ubiegać o zwrot pieniędzy za wakacje, to jest szansa że już nawet pod koniec października pieniądze trafią na nasze konto. „Druga tarcza turystyczna” zawiera w sobie też inne rozwiązania – pozwalają one na sprawniejsze radzenie sobie z sytuacjami znanymi nam z wiosny tego roku, czyli z nagłym odwoływaniem wycieczek nie z winy organizatora. Nowy mechanizm ma sprawić, że ani oni, ani klienci nie będą pozostawieni sami sobie.