Apple, Amazon oraz Google otwierają najnowsze zestawienie najcenniejszych marek świata w 2021 roku, które zostało przygotowane przez Kantar BrandZ. Łączna wartość najcenniejszych marek wynosi 7,1 biliona dolarów. Ranking został zdominowany przez marki technologiczne.
Co ciekawe, założona w 2003 roku Tesla stała się najszybciej rozwijającą się marką samochodową. Aktywa koncernu kierowanego przez Elona Muska wzrosły aż o 275%. Eksperci finansowi wyceniają wartość marki na 42,6 mld dolarów. Równocześnie, do grona marek, które zwiększyły swoją wartość ponad dwukrotnie należą: Pinduouo, Meituan, Moutai oraz TikTok. Warto podkreślić, że wszystkie powyżej wymienione należą w pełni do chińskich przedsiębiorstw. Ponadto, udział marek chińskich zwiększył się z 11% (2011 r.) do 14% w tym roku. Oznacza to zmianę trendu względem europejskich przedsiębiorstw, które w 2011 r. stanowiły 20% rankingu, przy zaledwie 8% obecnie.
Najcenniejsi stają się jeszcze bardziej cenni
Amazon, który został w 1994 roku założony przez Jeffa Bezosa umocnił swoją pozycję na szczycie tegorocznego zestawienia. Szacuje się, że wartość przedsiębiorstwa wynosi obecnie 684 mld dolarów. Panująca w dalszym ciągu pandemia mogła pozytywnie wpłynąć na notowania spółki. Szacuje się, że udział handlu elektronicznego zwiększył się na rynku z 12 do 15%. Drugą pozycję zajmuje Apple, które zanotowały wyższy względem Amazona wzrost w stosunku do ubiegłego roku.
Przedsiębiorstwa i marki wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych zdominowały tegoroczny ranking. W zestawieniu 100 najcenniejszych marek, aż 74 miejsca należą do firm z USA.
Miniony rok był szczególny z racji na pandemię wywołaną działaniem koronawirusa SARS-CoV-2. Wiele przedsiębiorstw stanęło wówczas w obliczu nieznanych dotąd trudności. Tym samym, podkreślić należy, że w obliczu nagłych oraz niespodziewanych zmian silnym oraz uznanym markom łatwiej jest obronić swoją pozycję na rynku, a także zachować właściwą drogę rozwoju.
Tym samym, duże wzrosty osiągnęły również przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na sprzedaż w wariancie subskrypcyjnym. Microsoft zanotował wzrost w wysokości 26%. Ponadto, o ponad połowę wzrosła również wartość marki Xbox, czyli jednego z produktów Microsoft. Drogą Netflixa oraz Spotify podąża również Disney, który osiągnął wzrost w wysokości 13%.
Top 10 rankingu Kantar BrandZ
Poniżej top10 tegorocznego rankingu (nazwa, wartość w mld dolarów, zmiana %w stosunku do roku ubiegłego).
- Amazon / 683.852 / 64%
- Apple / 611.997 / 74%
- Google / 457.998 / 42%
- Microsoft / 410.271 / 26%
- Tencent / 240.931 / 60%
- Facebook / 226.744 / 54%
- Alibaba / 196.912 / 29%
- Visa / 191.285 / 2%
- McDonald’s / 154.921 / 20%
- MasterCard / 112.876 / 4%