Zmiany w płatnościach kartą Mastercard. Decyzja firmy ma zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko

Finanse Technologie Dołącz do dyskusji
Zmiany w płatnościach kartą Mastercard. Decyzja firmy ma zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko

Po dokonaniu płatności kartą słyszymy najczęściej pytanie sprzedawcy, czy ma wydrukować potwierdzenie dokonania transakcji. To się jednak wkrótce zmieni – a przynajmniej dla posiadaczy Mastercard. Potwierdzenie ma być wydawane jedynie na wyraźne żądanie klienta.

Bez potwierdzenia płatności kartą. Chyba że na wyraźne życzenie klienta

Sprzedający praktycznie zawsze oferują wydruk z potwierdzeniem transakcji po dokonaniu płatności kartą. Teraz jednak się to zmieni – a przynajmniej dla niektórych posiadaczy kart. Mastercard poinformował bowiem o zmianie swoich standardów dotyczących drukowania potwierdzenia. W całej Europie, jeśli klient dokona transakcji kartą z logiem Mastercard, sprzedający nie powinien pytać już, czy życzy on sobie potwierdzenia zapłaty kartą. Wydruk będzie dokonywany wyłącznie w sytuacji, gdy płacący sam zażąda potwierdzenia. Oprócz tego drukowana nie będzie również kopia potwierdzenia transakcji, przechowywana przez sprzedawców. Po wejściu zmian w życie dokument ma być archiwizowany cyfrowo.

Skąd taka decyzja ze strony Mastercard? Jak łatwo się domyślić, chodzi o zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Chodzi nie tylko o zmniejszenie zapotrzebowania na sam papier, ale też – na atrament czy na sam proces drukowania. Jak podaje firma, tylko jeden przeciętny hipermarket zużywa rocznie ok. 10,6 tys. rolek papieru do drukowania paragonów i potwierdzeń transakcji.

Warto jednocześnie mieć świadomość, że zmiana polityki nie będzie obowiązywać w przypadku posiadaczy kart Visa. Na razie nie wiadomo, czy organizacja zdecyduje się na podobny ruch. Oprócz tego należy też mimo wszystko pamiętać, że do tej pory sprzedający nie mieli obowiązku pytania o wydruk; robili to raczej automatycznie.

Czy warto brać ze sobą potwierdzenie dokonania transakcji?

Większość klientów prawdopodobnie nie zwróci nawet uwagi na fakt, że sprzedający nie zaproponuje im wydruku potwierdzenia płatności. Warto jednak mieć świadomość. że wydruk może czasem okazać się pożyteczny; tak jest m.in. w sytuacji, gdy okaże się, że transakcji ostatecznie nie udało się zrealizować – i to nie ze względu na brak odpowiednich środków na koncie, a np. awarię terminala czy nagłą przerwę w dostawie prądu. Niekiedy w takich przypadkach kwota za zakup, mimo informacji o niezrealizowaniu transakcji, i tak zostaje pobrana; ostatecznie może się zatem okazać, że pieniądze zostaną pobrane z konta dwukrotnie. Jeśli tak się zdarzy, wydruk potwierdzenia transakcji może pomóc w szybszym rozstrzygnięciu na korzyść kupującego.