Robiąc zakupy np. w marketach spożywczych, zauważyliśmy zapewne, że w określone dni tygodnia nie usłyszymy z głośników komunikatów oraz drażniącej uszy muzyki. Tego typu udogodnienie to przede wszystkim ukłon w stronę osób, które będąc w spektrum autyzmu, są szczególnie wrażliwe na męczące dźwięki. Trudno jednak nie zauważyć w internecie opinii klientów, którzy domagają się szerszego wprowadzenia cichych godzin w polskich marketach.
Ciche godziny to niedawno wprowadzone udogodnienie dla osób, które zmagają się z objawami autyzmu
Wprowadzając ciche godziny, sklepy wspierają akcję budowania świadomości na temat wpływu autyzmu na życie codzienne wielu osób wokół nas. Z danych wynika, że w Europie autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, jednak w tym przypadku tendencja jest wzrostowa, a eksperci prognozują znaczny wzrost liczby osób, którzy będą zmagać się z objawami spektrum autyzmu w nadchodzących latach. Osoby dotykane przez autyzm na co dzień, są także bardzo wrażliwe na hałas i dźwięki, na przykład te, sączące się z głośników w sklepach i hipermarketach. Jednak z braku sklepowych komunikatów i muzyki możemy cieszyć się tylko przez kilka godzin w tygodniu.
Brak męczącej muzyki i jazgotliwych komunikatów spodobał się nie tylko osobom, które zmagają się z autyzmem
Robiąc zakupy w sklepach spożywczych, budowlanych czy galeriach handlowych często nie zwracamy uwagi na muzykę, która sączy się z głośników. Jednak spora część klientów po zrobieniu zakupów w godzinach ciszy, doceniła brak męczących dźwięków i apeluje w wielu komentarzach internetowych do właścicieli sklepów, aby ci wprowadzili więcej cichych godzin, które sprzyjają nie tylko osobom, u których zdiagnozowany został autyzm. Muzyka, która sączy się z głośników, pomimo tego, że nie jest zbyt głośna, często działa pobudzająco na nasz układ nerwowy, a co za tym idzie, może być powodem większego rozdrażnienia. Niektórzy klienci idą dalej w swoich postulatach i chcą, aby godziny bez muzyki i komunikatów były codziennością w sklepach.
Osoby robiące zakupy często przyznają, że właśnie przez męczące, głośne komunikaty i muzykę nie spędzają w sklepach i marketach dużej ilości czasu. Wiele osób mogłoby jednak chodzić do sklepów z większym entuzjazmem, wiedząc, że nie czeka tam na nich jeden wielki jazgot. Klienci przyznają także, że często rezygnują z kupna wielu rzeczy w sklepach, w których codziennie odtwarzana jest drażniąca muzyka i głośne komunikaty. Kojący wpływ cichych godzin dostrzegły także osoby, które często robią w marketach rodzinne zakupy. Brak głośnych dźwięków sprawia, że osoby te nie stwarzają wokół siebie nerwowej atmosfery, której przyczyną jest negatywny wpływ dźwięków na stan psychiczny człowieka.