Wysoka inflacja i trudna sytuacja gospodarcza zmusza firmy do podejmowania trudnych decyzji i podnoszenia różnych opłat. Na przykład DPD od listopada wprowadza opłatę energetyczną, która będzie doliczana do każdej paczki i palety – zarówno w serwisie krajowym, jak i międzynarodowym.
DPD wprowadza opłatę energetyczną
O planach wprowadzenia opłaty energetycznej przez DPD wiadomo było już na początku października, kiedy do kontrahentów trafiła informacja o przewidywanych podwyżkach. Firma kurierska argumentowała konieczność nowej opłaty „złożoną sytuacją na rynku energetycznym”. W liście wspomniano m.in. o ponosznych przez spółkę kosztach zaopatrzenia w energię elektryczną i gaz.
Jak informuje „BI”, zgodnie z zapowiedziami DPD już oficjalnie wprowadza opłatę energetyczną, która będzie doliczana do każdej paczki i palety – zarówno w serwisie krajowym, jak i międzynarodowym. Nowa opłata będzie obowiązywać już od listopada. Na stronie DPD można znaleźć informację, że wartość opłaty energetycznej za listopad wyniesie 0,25 zł netto. Należy jednak podkreślić, że stawka ta może ulec – i prawdopodobnie już niedługo ulegnie – zmianie. DPD zastrzega bowiem, że stawka może być zmieniana, a wysokość opłaty energetycznej będzie publikowana na stronie firmy kurierskiej z dwutygodniowym wyprzedzeniem ze wskazaniem dokładnego czasu jej obowiązywania.
Fakt, że DPD wprowadza opłatę energetyczną, uderza najmocniej w kontrahentów, czyli przedsiębiorców korzystających z usług firmy kurierskiej. Z drugiej strony można podejrzewać, że przynajmniej częściowo przedsiębiorcy będą chcieli przerzucić koszty nowej opłaty na klientów, podnosząc nieco ceny produktów.
Jest też więcej niż prawdopodobne, że skoro DPD zdecydowało się na taki ruch, już wkrótce podobną decyzję podejmą również inne firmy kurierskie. A to dla przedsiębiorców i klientów zamawiających zakupy online z pewnością zła informacja.
Podwyżki cen także na Allegro
Całkiem niedawno informowaliśmy na łamach Bezprawnika, że podwyżki cen nie ominęły również Allegro – od 1 listopada następuje wzrost kosztów dostawy. Podwyżki odczują zwłaszcza osoby, które zamawiają zakupy z Allegro do automatów paczkowych (Paczkomatów InPost, Allegro One Box, punktów DPD), a które jednocześnie nie posiadają pakietu Allegro Smart. Dostawa do Paczkomatów InPost i punktów odbioru DPD Pickup zdrożeje o złotówkę – do kwoty 9,99 zł. Dla Allegro One Punkt wzrost kosztów dostawy wyniesie 0,50 zł (do kwoty 8,99 zł). Należy jednak podkreślić, że drożej na Allegro będzie również dla użytkowników Smarta – mowa m.in. o weryfikacji wagi i wymiarów przesyłki czy dostawie przesyłek ponadgabarytowych.
Nie ma zatem wątpliwości, że podwyżki cen dosięgnęły również branżę ecommerce – i w kolejnych tygodniach możemy spodziewać się serii podobnych komunikatów.