Dzień Ziemi to dobra okazja, by pochwalić się świadomością ekologiczną. FedEx robi to jednak nie od święta, a całkiem serio

Lokowanie produktu Środowisko Dołącz do dyskusji (21)
Dzień Ziemi to dobra okazja, by pochwalić się świadomością ekologiczną. FedEx robi to jednak nie od święta, a całkiem serio

Zrównoważony rozwój to dzisiaj konieczność, szczególnie, gdy jest się firmą powszechnie znaną, która na dodatek działa na rynku dosyć konkurencyjnym. Klienci są jednak wyczuleni na deklaracje i zapowiedzi bez pokrycia. Trzeba więc pochwalić się nie tylko wizją, ale i konkretnymi działaniami. Jak radzi sobie FedEx? 

Zrównoważony rozwój

Dzień Ziemi już 22 kwietnia, a to najlepszy moment, by poruszyć temat zrównoważonego rozwoju. To pojęcie pojawia się bardzo często – i dobrze. Ale co w ogóle znaczy?

Jak głosi jedno ze zdań raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r., zrównoważony rozwój to taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.

Ta sentencja doskonale oddaje istotę rzeczy, bo ciąży na nas ogromna odpowiedzialność, nie tylko za siebie, ale i za przyszłe pokolenia. Naturalną koleją rzeczy jest to, że przyszłość determinują właśnie działania podjęte dziś, a – według klimatologów – jako ludzkość i tak budzimy się zdecydowanie za późno.

Ochrona środowiska to bardzo szerokie zagadnienie, a system tej ochrony w dalszym ciągu głównie opiera się o prawo obowiązujące wewnątrz poszczególnych państw. Najważniejsze działania muszą być więc podejmowane oddolnie, a szczególnie przez firmy działające globalnie.

W tym tekście przybliżę kilka tego rodzaju działań – podejmowanych przez FedEx, który jest Partnerem tego wpisu. Na przykładzie tej właśnie firmy przedstawię, że za deklaracjami zrównoważonego rozwoju mogą iść faktyczne działania. I to jest dzisiaj bardzo potrzebne.

FedEx dba o środowisko w wielu miejscach świata

FedEx, jako gigant na rynku przewozu przesyłek i logistyki (obsługujący terytoria, które odpowiadają za 99% światowego PKD), z natury rzeczy nie działa w sposób obojętny dla środowiska. Jednakże sukcesywnie zmniejsza negatywny wpływ na planetę, a nawet zapowiada neutralność klimatyczną w zakresie produkcji CO2 do 2040 roku.

Do 2025 roku planuje się zmniejszenie zużycia paliwa w pojazdach FedEx Express o połowę. Między innymi poprzez doprowadzenie do tego, by 50% pojazdów FedEx Express było samochodami elektrycznymi. Z kolei do końca 2030 roku planowane jest zwiększenie udziału paliw alternatywnych do floty powietrznej do 30%, a także 100% udziału aut elektrycznych we flocie pojazdów odbierających i dostarczających paczki.

Prezes i Dyrektor Generalny FedEx, Fred Smith, tak komentuje założenia firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju:

To jest cel, który opiera się na naszym zaangażowaniu w zrównoważony rozwój, zarówno w naszej działalności, jak i w inwestycjach w długofalowe rozwiązania, które przynoszą zmiany dla FedEx i dla całej branży.

Do 2040 roku pozostaje zaledwie 18 lat, podczas których planowany jest wielokierunkowy rozwój. Trudno jest jednak działać wszędzie w taki sam sposób, więc prowadząc odpowiedzialny społecznie biznes trzeba mieć na względzie różne płaszczyzny wspierające nie tylko ekologię, ale i lokalne inicjatywy. W Azji są to często inwestycje w infrastrukturę czy pomoc lokalnym organizacjom pozarządowym, także chroniącym prawa człowieka. W Kanadzie na przykład, inwestycje dotyczą wymiany pojazdów na bardziej ekologiczne, podobnie jak w Europie, czy obu Amerykach.

Działań jest wiele, a w niektóre trudno dziś uwierzyć

FedEx sukcesywnie ogranicza emisję oraz ilość produkowanych odpadów. Dzieje się to między innymi poprzez zastępowanie wykorzystywanych technologii nowszymi, co również odnosi się do pojazdów i innych używanych narzędzi.

FedEx przeznaczył 100 milionów dolarów na utworzenie Yale Center for Natural Carbon Capture, w którym naukowcy będą skupiać się na badaniu sposobów usuwania i magazynowania nadmiaru CO2. Wsparcie dotyczy także holenderskiego NGO Natuur & Milieu, który także realizuje proekologiczne projekty. Firma FedEx współpracuje ponadto z BrightDrop, producentem dostawczych samochodów elektrycznych (General Motors), by usprawnić dostawy tego rodzaju pojazdami.

W FedEx działa specjalny zespół ds. miejskiej logistyki. Jego zadaniem jest m.in. wprowadzanie rowerów cargo na ostatnim etapie doręczenia aż w sześciu dużych europejskich miastach. Same ekologiczne rozwiązania opracowywane są w 25 europejskich stolicach. Oprócz rowerów i pojazdów elektrycznych, pewne działania podejmowane są w kontekście tradycyjnych pojazdów. Tutaj wkraczają do akcji systemy odpowiedzialne za optymalizację tras, tak, by ograniczyć zużyte paliwo i emisję CO2.

Warto także wspomnieć o inicjatywie FedEx Fuel Sense, której przedmiotem jest badanie możliwości zmniejszenia zużycia paliwa przez samoloty. Te oczywiście sukcesywnie wymieniane są na nowe, zużywające mniej paliwa. Równocześnie FedEx inwestuje w paliwa alternatywne, które są w stanie zredukować emisję spalin przez samoloty. Od 2005 r. inicjatywa FedEx Fuel Sense pozwoliła na zaoszczędzenie ponad 3 miliardów litrów paliwa lotniczego.

Same obiekty wykorzystywane przez firmę mają stawać się coraz bardziej ekologiczne poprzez wykorzystanie m.in. energii odnawialnej.

FedEx dba o środowisko pracując także nad najnowszymi rozwiązaniami dotyczącymi ostatniego etapu dostawy. Na razie odbywa się to jedynie w ramach pewnej ciekawostki, ale kto wie, czy w perspektywie lat takie formy dostarczania przesyłek nie staną się wiodącymi. Chodzi na przykład o samobieżnego robota Roxo, który doręcza paczki tego samego dnia. Działa także pilotażowy program dostaw za pomocą… dronów.

fedex dba o srodowisko roxo
Tak wygląda Roxo (fedex.com)

Rewolucja w opakowaniach

Rynek przesyłek kurierskich to także produkcja odpadów. Rozwiązaniem mającym zminimalizować ilość odpadów jest wprowadzenie przez FedEx Express Europe opakowań wielokrotnego użytku. Opakowanie jest bezpłatne zarówno dla dotychczasowych, jak i dla nowych klientów. Opakowanie nadaje się do przesyłek do 2,5 kg i pozwala na ponowne zamknięcie, co ułatwia ewentualne zwroty. Jeżeli chodzi o rozmiary, to klienci w zależności od wybranej usługi mają do dyspozycji cały wachlarz: od Small, przez Large, aż po Extra Large. Opakowania są także dostępne w wersji z materiałem bąbelkowym w środku.

fedex dba o srodowisko opakowania
Tak z kolei prezentują się opakowania wielorazowego użytku (fedex.com)

David Canavan, COO FedEx Europe wyjaśnia, że:

Dodanie produktów wielokrotnego użytku do naszej oferty opakowań może przynieść realną ewolucję, promując pozytywną zmianę w sposobie myślenia i zachowania konsumentów. Chociaż w handlu elektronicznym nie zawsze udaje się unikać zwrotów, widzimy wśród konsumentów rosnącą świadomość potrzeby ograniczania liczby opakowań oraz możliwość ich ponownego wykorzystania.

Dalej tłumaczy:

Opakowanie wielokrotnego użytku to jeden ze sposobów, w jaki możemy ułatwić naszym klientom i odbiorcom ich produktów dokonywanie zrównoważonych wyborów poprzez wprowadzenie rozwiązania, które minimalizuje ilość odpadów.

FedEx dba więc o środowisko. Do problematyki zrównoważonego rozwoju podchodzi na poważnie, prezentując już nie tylko odważne założenia, ale i pierwsze sukcesy. Więcej można przeczytać – w języku angielskim – na dedykowanej stronie internetowej https://www.fedex.com/pl-pl/about/sustainability.html

Zachęcam także do odwiedzenia polskojęzycznej wersji serwisu gdzie dostępne są szczegółowe informacje nie tylko na temat oferty, ale także różnych działań podejmowanych przez firmę – także tych proekologicznych.

Wpis powstał we współpracy z FedEx