Dzwoni do was ktoś z numeru, którego nie znacie. Odbieracie i po chwili słyszycie: „Dzień dobry, czy jest Pan zainteresowany pożyczką?”. A jeśli nie pożyczką to może fotowoltaiką lub kołdrami „wysokiej jakości”? Nieważne o jaki produkt chodzi, schemat jest identyczny. Telemarketerzy dzwonią i przeważnie marnują nasz czas. Co zrobić, aby dali nam spokój?
Jeśli rozmawia z nami człowiek, to jeszcze pół biedy. Ale gdy połączenie nawiązała maszyna recytująca gotowe teksty, frustracja rośnie. Aby uniknąć niechcianych rozmów, niektórzy krzyczą, a inni są po prostu nieuprzejmi. Jednak tradycyjne odpowiedzi typu „nie mam czasu” bądź okazywanie braku zainteresowania często nie przynoszą pożądanych rezultatów. Skoro takie metody nie działają, to co powinniśmy zrobić?
Jak uwolnić się od telemarketerów? Najpierw spróbujmy być uprzejmi
Były australijski pracownik call center na Reddit zdradził, jak uniknąć niechcianych telefonów. Okazuje się, że czasami to najprostsze rozwiązania bywają najskuteczniejsze. Uprzejma formuła typu: „Proszę usunąć mój numer z państwa bazy numerów”, zamiast wykręcania się brakiem czasu, może wystarczyć. W końcu nie wszyscy telemarketerzy to „krwiopijcy”, którzy nie zważając na nasze zdanie za wszelką cenę będą proponować zupełnie nieprzydatne nam rzeczy. Oczywiście nie zawsze takie podejście przyniesie oczekiwane rezultaty.
Dodatkowo trzeba pamiętać, że telemarketerzy często dzwonią z różnych numerów. To oznacza, że odrzucenie jednego połączenia nie zagwarantuje nam, że niechciane telefony umilkną. A co jeśli nie będziemy odbierać? Metoda zmęczeniowa to też jakieś wyjście – gdy nasz telefon będzie uporczywie milczał, po pewnym czasie telemarketerzy prawdopodobnie zniechęcą się na tyle, że pod dany numer po prostu przestaną dzwonić.
Zostań robinsonem
Jeśli mimo to dalej jesteśmy zasypywani telefonicznym spamem, najlepszym rozwiązaniem będzie dodanie swojego numeru do tzw. listy robinsona (robinsonów). Na polski grunt to rozwiązanie zostało zaadaptowane przez Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Zapisanie się do rejestru konsumentów chronionych przed niechcianą reklamą powinno pomóc. Oczywiście jeśli trafimy na uczciwego przedsiębiorcę. Nieuczciwe firmy niestety mogą tych zasad nie respektować. Co wtedy?
Zagroźmy im, że jak tak dalej pójdzie złożymy skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pamiętajmy, że przecież możemy skorzystać z prawa do bycia zapomnianym.
UOKiK przypomina
UOKiK przypomina, że używanie telefonów do celów marketingu bezpośredniego jest zakazane, chyba że konsument przedtem wyraził na to zgodę. Zgoda może być wyrażona drogą elektroniczną (pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez konsumenta), jak również w każdym czasie dobrowolnie i bezpłatnie wycofana.
W przypadku zawierania umowy przez telefon przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwalonej na papierze lub innym trwałym nośniku niezależnie od tego, czy połączenie telefoniczne zostało nawiązane przez przedsiębiorcę, czy przez konsumenta.
Jeżeli konsument nie potwierdzi woli zawarcia umowy lub zrobi to w inny sposób niż na trwałym nośniku, uznaje się, że umowa nie została zawarta.