ecommerce

Wiadomo już, kiedy w tym roku wypada Black Friday. Klienci i sprzedający muszą jednak pamiętać o kilku kwestiach

Wiadomo już, kiedy w tym roku wypada Black Friday. Klienci i sprzedający muszą jednak pamiętać o kilku kwestiach
Wiadomo już, kiedy w tym roku wypada Black Friday. Klienci i sprzedający muszą jednak pamiętać o kilku kwestiach
 

Black Friday to prawdopodobnie najbardziej wyczekiwany okres w roku dla osób, które lubią polować na okazje i chcą kupić konkretne produkty w znacznie niższej cenie. Kiedy jest Black Friday w 2021 r. i o czym mimo wszystko trzeba pamiętać?

Kiedy jest Black Friday w 2021 r.?

„Tradycja” Black Friday przywędrowała ze Stanów Zjednoczonych – gdzie wielka wyprzedaż odbywa się zawsze dzień po Święcie Dziękczynienia. Na ten dzień czeka wiele osób chcących upolować coś w znacznie korzystniejszej cenie niż zazwyczaj – dotyczy to w większości przypadków elektroniki i sprzętów AGD, ale również – mebli, ubrań, biżuterii czy kosmetyków. Już teraz sporo osób zastanawia się, kiedy jest Black Friday w 2021 r. Warto wiedzieć, że dzień wielkiej wyprzedaży przypada na 26 listopada.

Jeśli jednak mowa o Black Friday, to należy pamiętać również o Cyber Monday – przypadającym na poniedziałek po Black Friday. Cyber Monday z założenia jest dniem przecen w sklepach internetowych.

W praktyce jednak coraz części sklepy wydłużają znacząco czas trwania promocji. Część organizuje tzw. Black Week, część decyduje się nawet – z racji Cyber Monady – na dwutygodniowe obniżki cen. Wiele zależy zatem od polityki danego sklepu.

Na co uważać w Black Friday?

Z jednej strony Black Friday niezaprzeczalnie jest „świętem zakupów po okazyjnych cenach”. Z drugiej – część sklepów niestety manipuluje cenami w taki sposób, by tylko wydawały się one korzystne. Jedną z praktyk jest stopniowe podnoszenie cen na poszczególne produkty na co najmniej kilka tygodni przed wyprzedażami, by potem obniżyć je do pierwotnego poziomu podczas Black Friday.

Inną praktyką stosowaną przez sklepy jest publikowanie informacji o wysokich obniżkach, które w rzeczywistości dotyczą tylko części produktów. Konsumenci nie zawsze zwracają na ten fakt uwagę, zwłaszcza jeśli dokonują większych zakupów w jednym sklepie. Może się zatem okazać, że część produktów nabędą po standardowej cenie, nie zdając sobie nawet z tego sprawy.

Jak do Black Friday i Cyber Monday powinni przygotować się sprzedawcy?

Do wyprzedażowego szaleństwa muszą przygotować się nie tylko klienci, ale i – sprzedawcy, zwłaszcza ci internetowi. Coraz więcej Polaków kupuje bowiem przez internet i to właśnie w sieci będzie polować na produkty w obniżonej cenie.

Jak przygotować się do Black Friday? Sprzedający powinni w pierwszej kolejności pamiętać, by nie zawyżać cen przed ich obniżaniem w Black Friday i Cyber Monday. To jednak nie wszystko – w przypadku sklepów internetowych warto też unikać irytujących, wyskakujących cały czas pop-up’ów, a strona z produktami powinna być przejrzysta dla użytkownika. Sprzedający powinni przygotować również swój e-sklep od strony technicznej – tak, by nie dopuścić do zawieszania się sklepu czy innych problemów, gdy odwiedzających stronę będzie znacznie więcej niż zazwyczaj.