Partnerzy serwisu:
ecommerce

Polacy może i nie czytają książek, ale namiętnie kupują je online

Rafał Chabasiński
22.04.2023
Polacy może i nie czytają książek, ale namiętnie kupują je online

Wydawać by się mogło, że czytelnictwo w Polsce od dłuższego czasu przeżywa kryzys. Coraz mniej Polaków czyta książki. Nie oznacza to jednak, że ich nie kupują. Wręcz przeciwnie: książki w Internecie rozchodzą się niczym ciepłe bułeczki. Według danych opublikowanych przez Allegro, w zeszłym roku serwis sprzedał ich aż 23 miliony. Ponad 3,7 miliona użytkowników portalu kupiło przynajmniej jedną książkę.

Polacy kupują książki w Internecie na potęgę. Każdego roku sprzedają się ich miliony

Polacy podobno nie czytają już książek, a czytelnictwo od lat ma się nad Wisłą fatalnie. Dotyczy to w każdym razie 56 proc. respondentów zeszłorocznego badania Krajowego Instytutu Mediów, którzy zadeklarowali, że nie przeczytali żadnej książki. Czytanie książek i ich kupowanie to jednak dwie zupełnie różne kwestie. Okazuje się, że książki w Internecie sprzedają się znakomicie. Z okazji przypadającego na 23 kwietnia Światowego Dnia Książki Allegro opublikowało dane dotyczące sprzedaży tej kategorii towarów na tym portalu. Wyniki są wręcz zdumiewające.

W 2022 r. na Allegro i Allegro Lokalnie sprzedały się aż 23 miliony książek. Spośród użytkowników lidera polskiego ecommerce aż 3,7 miliona kupiło przynajmniej jedną książkę. Średnio na każdą minutę przypadały 44 sprzedane egzemplarze. Rekordzista kupił aż 11613 książki.

Jakie najczęściej książki w Internecie kupują Polacy? Nie będzie chyba zaskoczeniem stwierdzenie, że liderem są tutaj podręczniki szkolne. Peak sprzedażowy w zeszłym roku przypadał zresztą na 6 września, gdy sprzedało się 182 tys. książek. Podręczniki w szkole uczniowie mieć powinni. Nic więc dziwnego, że rodzice rozglądają się za korzystniejszą cenowo alternatywą, niż tradycyjne księgarnie.

Zaraz za podręcznikami najpopularniejsze okazały się książki dla dzieci oraz beletrystyka. Wszystkie trzy kategorie dominują niezależnie od płci kupującego, choć panie nieco częściej kupują pozycje przeznaczone dla najmłodszych. To kobiety częściej kupują książki w Internecie jako takie. Wykazują także nieco większe zainteresowanie kalendarzami, gadżetami i akcesoriami. Panowie z kolei częściej szukają książek popularnonaukowych oraz historycznych.

Jakie gatunki literatury preferujemy? Kobiety wybierają literaturę piękną, obyczajową i erotyczną. Mężczyźni z kolei wolą fantastykę i horrory. Najpopularniejszymi autorami na Allegro okazali się Anita Głowińska, Marta Galewska-Kustra oraz Remigiusz Mróz.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że księgarnie internetowe są jednym z pionierów ecommerce

Liczby podane przez Allegro robią wrażenie. Czy jednak rzeczywiście opłaca się sprzedawać książki w Internecie? Obecnie praktycznie każde szanujące się wydawnictwo w Polsce posiada swój sklep internetowy. Można także powiedzieć, że internetowe księgarnie stanowią swego rodzaju pionierów świata ecommerce. Najbardziej znanym przykładem jest oczywiście Amazon. Światowy gigant zaczynał w 1994 r. właśnie od sprzedaży książek online. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że Empik.com powstał raptem nieco później, bo w 1998 r.

Z punktu widzenia czytelników kupowanie książek przez Internet ma całkiem sporo zalet. Poza tradycyjnymi książkami możemy w ten sposób kupić także ebooki oraz audiobooki. Kupując online mamy zwykle dostęp do szerszego asortymentu niż w tradycyjnych księgarniach. To szczególnie ważne dla wymagających czytelników albo tych, którzy polują na konkretną pozycję. Bez trudu znajdziemy także sprzedawców specjalizujących się w sprzedaży książek w szczególnie atrakcyjnych cenach.

Nawet bardziej tradycyjne e-sklepy z książkami stosują praktycznie wszystkie techniki promocji znane w ecommerce. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że były jednymi z pierwszych, które na dużą skalę stosowały popularną teraz sprzedaż pakietową.

Przedstawiciele Allegro sugerują wpływ pandemii na nawyki czytelnicze Polaków. Najwyraźniej jest on pozytywny. Świadczą o tym nie tylko wyniki za 2022 r. opublikowane przez serwis. Wzrost zainteresowania zakupem książek online w trakcie epidemii covid-19 odnotował także Empik. W okresie od marca 2020 do końca lutego 2021 sprzedał ponad 21 milionów książek. Sprzedaż internetowa wzrosła wówczas o 68 proc. Wygląda na to, że ten trend cały czas się utrzymuje.