Znikną rowery Mevo z Trójmiasta i okolic? Zmiany w przepisach drogowych wywołują wątpliwości

Moto dołącz do dyskusji (3) 20.08.2019
Znikną rowery Mevo z Trójmiasta i okolic? Zmiany w przepisach drogowych wywołują wątpliwości

Udostępnij

Paweł Mering

Jeden z użytkowników Wykopu poruszył ciekawą kwestię. Czy nadchodząca ustawa, regulująca tzw. urządzenia transportu osobistego, spowoduje usunięcie rowerów Mevo z ulic Trójmiasta i okolic?

Czy Mevo jest urządzeniem transportu osobistego?

Mevo to sieć rowerów metropolitalnych, dostępnych w Trójmieście i kilku okolicznych gminach. Flotę rowerów stanowią pojazdy, ważące ok. 30 kg i wyposażone w elektryczne wspomaganie, wyłączające się w momencie osiągnięcia prędkości 25 km/h.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw, zostanie wprowadzona definicja tzw. urządzenia transportu osobistego. Zgodnie z ww. projektem, jest to:

urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h

Na pierwszy rzut oka, zakładając, że rower Mevo jest urządzeniem transportu osobistego, można by uznać, że jest za ciężki. Czy oznacza to, że nowelizacja spowoduje rychły upadek trójmiejskiego systemu roweru metropolitalnego? Tak jednak na szczęście nie jest.

Rower elektryczny a urządzenie transportu osobistego

Na szczęście ustawodawca, nowelizując ustawę, wprowadził również zaktualizowaną definicję roweru. Według założeń rowerem będzie:

pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h; określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego

Jak widać powyżej, ustawodawca nie przewidział dla roweru, wspomaganego elektrycznie, górnej granicy masy własnej. Oznacza to, że w świetle uchwalenia nowych przepisów, rovery Mevo będą w dalszym ciągu legalne.

Warto również przypomnieć, że jakiś czas temu wyłączono w Mevo możliwość rezerwacji roweru, co spowodowało gigantyczne oburzenie ze strony użytkowników. Jakiś czas temu jednak taka możliwość wróciła (jednakże tylko na 5 minut), co dla wielu osób może być zachętą do powrotu do korzystania z usługi.