Znikną rowery Mevo z Trójmiasta i okolic? Zmiany w przepisach drogowych wywołują wątpliwości

Moto dołącz do dyskusji (3) 20.08.2019
Znikną rowery Mevo z Trójmiasta i okolic? Zmiany w przepisach drogowych wywołują wątpliwości

Paweł Mering

Jeden z użytkowników Wykopu poruszył ciekawą kwestię. Czy nadchodząca ustawa, regulująca tzw. urządzenia transportu osobistego, spowoduje usunięcie rowerów Mevo z ulic Trójmiasta i okolic?

Czy Mevo jest urządzeniem transportu osobistego?

Mevo to sieć rowerów metropolitalnych, dostępnych w Trójmieście i kilku okolicznych gminach. Flotę rowerów stanowią pojazdy, ważące ok. 30 kg i wyposażone w elektryczne wspomaganie, wyłączające się w momencie osiągnięcia prędkości 25 km/h.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw, zostanie wprowadzona definicja tzw. urządzenia transportu osobistego. Zgodnie z ww. projektem, jest to:

urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h

Na pierwszy rzut oka, zakładając, że rower Mevo jest urządzeniem transportu osobistego, można by uznać, że jest za ciężki. Czy oznacza to, że nowelizacja spowoduje rychły upadek trójmiejskiego systemu roweru metropolitalnego? Tak jednak na szczęście nie jest.

Rower elektryczny a urządzenie transportu osobistego

Na szczęście ustawodawca, nowelizując ustawę, wprowadził również zaktualizowaną definicję roweru. Według założeń rowerem będzie:

pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h; określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego

Jak widać powyżej, ustawodawca nie przewidział dla roweru, wspomaganego elektrycznie, górnej granicy masy własnej. Oznacza to, że w świetle uchwalenia nowych przepisów, rovery Mevo będą w dalszym ciągu legalne.

Warto również przypomnieć, że jakiś czas temu wyłączono w Mevo możliwość rezerwacji roweru, co spowodowało gigantyczne oburzenie ze strony użytkowników. Jakiś czas temu jednak taka możliwość wróciła (jednakże tylko na 5 minut), co dla wielu osób może być zachętą do powrotu do korzystania z usługi.

3 odpowiedzi na “Znikną rowery Mevo z Trójmiasta i okolic? Zmiany w przepisach drogowych wywołują wątpliwości”

  1. Myślę że trzeba skończyć z tym absurdem traktowania uto jako jakiejś grupy pojazdów o określonych właściwościach jak np. motocykle czy samochody. Uto obecnie to wszystko co ma elektryczny napęd i choć jedno koło a w tym wiele pojazdów które nie powinny mieć prawa poruszania się w miejscach publicznych a tym bardziej na drogach. Nie można wylać dziecka z kąpielą zabraniając użytkowania uto tylko dla tego że ma masę większą o kilogram a jednocześnie dopuścić do ruchu każdego niestabilnego, wywrotnego szrotu bez hamulców byle spełnił parametry ustawy pisanej na kolanie.

  2. @piotrpiewak:disqus

    Ustawa o UTO jest nie tyle pisana na kolanie, co w nocy i chyba nie widzą co tworzą, bo na podstawie projektu, UTO tylko na DDR (Drodze Dla Rowerów), jak nie ma DDR to na ulicy, ale tylko gdy na niej prędkość max do 30 km/h, jeżeli więcej to DDR, a jak nie ma to chodnikiem, ale musi mieć minimum 2 m szerokości.

    Proszę by ktokolwiek przejechał z peryferii miasta, do pracy, na uczelnię w centrum miasta , lub poprzez centrum, albo jeszcze lepiej w małej miejscowości (wsi) dojechać na dworzec PKP / PKS / inny , dojechać do miasta i tam do punktu docelowego.
    Uwaga:
    W większości dużych miast sieć dróg DDR nie istnieje, ulice to obszar zabudowany więc Vmax=50km/h , chyba że znaki inaczej, jak liczyć chodnik, czy schody do kamienicy go nie zwężają, czy latarnie go nie zwężają, a miejsca parkingowe w strefach ograniczonego postoju, jak działają na szerokość dostępnego chodnika?, jedyna asfaltówka na wsi ma Vmax 50 km/h (obszar zabudowany) albo i więcej Droga Krajowa,Wojewódzka z Vmax 90 km/h , obok gruntowa scieżka, prosze dojechać na dworzec ….

    Nie jestem mieszkańcem Trójmiasta, ale :
    1) jest za ciężki, 2) jest za długi 3) nie ma napędu tylko wspomaganie elektryczne, 4) konstrukcja nie ogranicza jego prędkości a tylko prędkość do jakiej działa wspomaganie, jak dasz radę to możesz nawet i 100 km/h jechać , jeżeli nie masz inaczej ograniczonej znakami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *