Wrzesień i listopad istotne dla wdrożenia KSeF
Choć obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie dopiero w 2026 r., kluczowe dla firm terminy testów i adaptacji systemów przypadają już na jesień tego roku. Jak informuje resort finansów, 30 września 2025 r. udostępniony zostanie interfejs programistyczny API KSeF 2.0 do otwartych testów dla wszystkich przedsiębiorstw i integratorów oprogramowania. Będzie to moment, w którym firmy po raz pierwszy będą mogły w praktyce sprawdzić komunikację swoich systemów z platformą rządową.
Dla wdrożenia obowiązkowego KSeF niezwykle istotny będzie również listopad, na który zaplanowano udostępnienie testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. To bezpłatne narzędzie ma pozwolić wszystkim, a zwłaszcza najmniejszym przedsiębiorcom, na zapoznanie się z funkcjonalnościami i obsługą systemu przed jego obowiązkowym startem. Jak podkreśla ministerstwo, faktury wystawione w środowisku testowym nie będą wywoływały żadnych skutków prawnych.
Przedsiębiorcy będą mieć tylko cztery miesiące na testy
Harmonogram przedstawiony przez MF jest szczególnie wymagający dla największych firm (o sprzedaży powyżej 200 mln zł), dla których obowiązek e-fakturowania rozpocznie się już 1 lutego 2026 r.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Udostępnienie środowiska testowego dopiero pod koniec września oznacza, że realne, kompleksowe testy integracyjne będą mogły rozpocząć się dopiero w październiku. Daje to największym podmiotom zaledwie cztery miesiące na wdrożenie, przetestowanie i przeszkolenie pracowników z obsługi jednego z najbardziej rewolucyjnych systemów w historii polskiej administracji skarbowej.
Jak administracja skarbowa przygotowuje się do rewolucji?
Ministerstwo Finansów zapewnia, że przygotowania po stronie Krajowej Administracji Skarbowej idą pełną parą. Kluczowym elementem jest wsparcie techniczne dla firm. W tym celu opublikowano kompleksową dokumentację API, podręczniki dla integratorów oraz biblioteki programistyczne w popularnych językach C# i Java, które mają ułatwić proces integracji.
Jednocześnie trwają intensywne przygotowania wewnętrzne. Uruchomiona zostanie specjalna, trójpoziomowa linia wsparcia dla użytkowników, a do obsługi zapytań wykorzystany zostanie chatbot oparty na sztucznej inteligencji.
Jak wynika z danych ministerstwa, od 2022 r. w ramach szkoleń wewnętrznych (prowadzonych zarówno przez KAS, jak i Krajową Szkołę Skarbowości) przeszkolono już ponad 18 600 pracowników i funkcjonariuszy z zakresu działania systemu KSeF. Po stronie administracji będzie również działać dedykowana „Aplikacja KSeF Urzędnika”, służąca do monitorowania i weryfikacji faktur.
Resort finansów podkreśla przy okazji, że na bieżąco bada stopień przygotowania rynku do wdrożenia KSeF, m.in. poprzez własne badania ankietowe oraz analizę raportów zewnętrznych. Cennym źródłem informacji był również proces konsultacji publicznych, którego efektem było uwzględnienie wielu postulatów biznesu.
Najważniejszym z nich jest wprowadzenie tzw. trybu offline24, który umożliwia wystawienie faktury bez dostępu do internetu (np. w przypadku awarii) i przesłanie jej do systemu w ciągu jednego dnia roboczego.
W nowej wersji systemu (KSeF 2.0) pojawi się również możliwość przesyłania faktur z załącznikami. Mimo tych ułatwień, skala wyzwania pozostaje ogromna, a najbliższe miesiące zdecydują o tym, czy rewolucja w fakturowaniu przebiegnie sprawnie, czy też przedsiębiorcy - jak to zwykle zresztą bywa - będą musieli przez co najmniej kilka miesięcy zmagać się z błędami systemu.