W 2023 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził szeroko zakrojone kontrole 209 przedsiębiorców, w tym 84 parkingów oraz 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Kontrole miały wykazać, czy właściciele tych obiektów prawidłowo informują klientów o cenach usług. Niestety, myjnia samochodowa myjni nierówna. Niektórym do biznesowego ideału jeszcze sporo brakuje. Bo zamiast szanować klienta, lawirują i próbują wciągnąć go w nieczystą grę.
Wyniki były niepokojące – niemal jedna czwarta skontrolowanych przedsiębiorców nie spełniła podstawowego obowiązku, jakim jest rzetelne informowanie o cenach. Udowodniono im brak czytelnych, widocznych cenników oraz stosowanie niejednoznacznych opisów.
Niezbyt uczciwa myjnia samochodowa potrafi napsuć krwi, bo kierowcy nigdy do końca nie wiedzą, ile zapłacą
Główne problemy, z którymi zetknęli się kontrolerzy, dotyczyły niewłaściwego umiejscowienia cenników lub ich braku. Na parkingach ceny często umieszczano w miejscach trudno dostępnych lub wręcz niewidocznych dla kierowców, czym utrudniano klientom zrozumienie, ile zapłacą.
Podobne problemy występowały w myjniach samochodowych. Ceny podawano np. w formie „od… do…” albo nie uwzględniono cen wszystkich usług. Tego typu z pozoru niegroźne nieprawidłowości mogą mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorców – za naruszenia związane z informowaniem o cenach grozi kara do 20 tys. zł.
Cennik nie może budzić wątpliwości, ma być czytelny i koniec
Każdy konsument ma prawo do pełnej i rzetelnej informacji o cenie: zarówno na parkingu, jak i w myjni samochodowej. Cena powinna być przede wszystkim widoczna, czytelna oraz jednoznaczna. Klient powinien móc przed skorzystaniem z usługi dokładnie dowiedzieć się, ile i za co zapłaci.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, przypomniał, że przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia klientom łatwego dostępu do cenników niebudzących wątpliwości. W przypadku zastrzeżeń co do poprawności cenników konsumenci nie są bezradni – mają prawo zgłosić takie przypadki do Inspekcji Handlowej.
Niektórym się upiekło, bo szybko się poprawili
W wyniku przeprowadzonych kontroli wielu przedsiębiorców podjęło działania naprawcze ukierunkowane na dostosowanie swoich cenników do przepisów. Wobec 32 przedsiębiorców UOKiK nałożył kary pieniężne na łączną sumę w wysokości około 40 tys. zł. W kilku przypadkach, ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz szybkie wyciągnięcie wniosków i naprawienie błędów, odstąpiono od nałożenia kar.
UOKiK nieustannie monitoruje sytuację na rynku. Kontrola cen na parkingach i w myjniach to tylko jeden z wielu aspektów jego szeroko zakrojonej działalności.