PKO BP ma dziś zaprezentować nową strategię. Jej wdrożenie ma pomóc bankowi utrzymać pozycję lidera na polskim rynku. Z pierwszych dostępnych informacji wynika, że bank ma ambitne plany, jeśli chodzi o przyznawanie kredytów hipotecznych czy dalsze funkcjonowanie oddziałów stacjonarnych.
Nowa strategia PKO BP. W centrum zainteresowania kredyty hipoteczne
Dziś ma zostać zaprezentowana strategia PKO BP na najbliższe lata. Celem banku jest utrzymanie się na pozycji lidera rynku; obecnie jest to największy polski bank – i ma nim pozostać. Z informacji Business Insider wynika, że PKO BP w dużej mierze chce się skupić na kredytach hipotecznych; świadczy o tym chociażby fakt, że pilotażowo wprowadzono już tzw. cyfrową hipotekę (o czym pisaliśmy na łamach Bezprawnika już jakiś czas temu). Klienci banku muszą jednak zaczekać jeszcze kilka miesięcy, by kredyt hipoteczny online był oferowany na szeroką skalę.
Zagadką pozostaje, czy klient będzie musiał udać się do placówki, by podpisać umowę, czy też nie będzie to konieczne i wykorzystany zostanie np. profil zaufany czy podpis kwalifikowany. Niezależnie jednak od tego, w jakim stopniu proces kredytowy będzie odbywać się za pośrednictwem sieci, niemal pewne jest to, że czas oczekiwania na decyzję kredytową będzie znacznie krótszy. Być może – choć niewątpliwie jest to wariant niezwykle optymistyczny – zostanie skrócony nawet do kilku minut w przypadkach niebudzących wątpliwości.
Co być może bardziej interesujące, PKO BP ma też zamiar wejść w sektor e-commerce w branży nieruchomości. Jak stwierdził prezes banku Szymon Midera w rozmowie z BI,
Już teraz prowadzimy zaawansowane rozmowy z największymi platformami nieruchomościowymi po to, żeby integrować proces poszukiwania mieszkania czy domu z procesem udzielania kredytu.
Dodał też, że
Mamy obecnie 25 proc. udziału w rynku hipotek i blisko 30 proc.nowej sprzedaży tych produktów. Mamy gigantyczną bazę analityczną dotyczącą rynku nieruchomości oraz wartości transakcji. Zrobimy wszystko, żeby klient już na poziomie naszej aplikacji miał możliwość skorzystania z takiego prostego panelu do zarządzania nieruchomością.
Wszystko wskazuje zatem na to, że bank ma zamiar w dużym stopniu skoncentrować się na maksymalizacji zysków pochodzących z udzielania kredytów hipotecznych – a do tego wprowadzić nowe usługi i opcje, by przyciągnąć jeszcze więcej klientów. Oprócz tego PKO BP ma pracować nad zwiększeniem liczby produktów, które można zaoferować klientowi indywidualnemu. Nie znaczy to jednak, że bank zapomina o klientach korporacyjnych; w ich przypadku też chce generować wyższe wolumeny kredytowe niż do tej pory.
Nie tylko back office. Będą masowe remonty placówek?
Co ciekawe, jak informuje z kolei „Puls Biznesu”, PKO BP ma też zwrócić większą uwagę na placówki stacjonarne banku; nawet 700 z 900 placówek w kraju może wymagać remontu. Jak podkreśla jednak „PB”, bank może zostać zmuszony do zainwestowania środków w oddziały stacjonarne (wbrew strategii, którą realizuje od kilku lat) – bez tego trudno będzie mu bowiem zwiększyć sprzedaż podstawowych produktów.