Polskie sklepy internetowe oferują różne opcje dostawy. Prawdopodobnie chociaż raz każda osoba robiąca zakupy przez Internet była zirytowana, że w przypadku danego sklepu ulubiona opcja dostawy nie jest dostępna. Z raportu opublikowanego przez serwis Furgonetka.pl wynika, że e-sklepy najchętniej współpracują z niewielkim gronem dostawców. Cały rynek jest podzielony zaledwie pomiędzy kilku graczy. Liderami różnych form dostawy są obecnie DPD i Paczkomaty.
Polskie e-sklepy stawiają na dywersyfikację opcji dostawy
Polskie sklepy internetowe jeszcze do niedawna oferowały jedną opcję dostawy, a potencjalny klient musiał się z tym pogodzić. Obecnie jednak ulega to powoli zmianie. Głównie dlatego, że – zgodnie z wynikami badania Gemius – aż 58 proc. potencjalnych klientów sklepów online możliwość wyboru spośród wielu dostępnych opcji dostawy zachęca do złożenia zamówienia. Obecnie już 65 proc. małych i średnich sklepów internetowych oferuje więcej niż jedną opcję doręczenia. To na pewno stanowi dla wielu klientów spore udogodnienie.
Opcje dostawy: Paczkomaty i DPD liderami
Z raportu „Logistyka w dużych vs. małych i średnich sklepach internetowych w Polsce. Raport za 2018” wynika, że polskie sklepy internetowe stawiają głównie na dwie formy dostawy. Pierwsza z nich to popularne Paczkomaty (przynajmniej dopóki stoją i nikt ich nie będzie chciał zdemontować). Opcję zamówienia przesyłki do Paczkomatów ma w swojej ofercie 44 proc. małych i średnich sklepów, natomiast aż 74 proc. dużych, rozpoznawalnych marek. Jeśli chodzi z kolei o dostawę kurierem, to ewidentnym liderem jest DPD. To właśnie z tą firmą kurierską współpracują nie tylko małe i średnie sklepy internetowe, ale także te największe. Co ciekawe, jeszcze dwa lata temu zarówno mniejsze jak i większe sklepy współpracowały raczej z Pocztex-em. To pokazuje dobitnie, że zmiany na rynku kurierskim zachodzą na coraz szerszą skalę.
Średni koszt dostawy
Z danych opublikowanych przez portal wynika, że średni koszt dostawy za opłaconą z góry przesyłkę to 15,40 zł. Z kolei koszt dostawy za pobraniem to średnio 20,94 zł. Na darmową dostawę mogą z kolei liczyć raczej klienci dużych sklepów internetowych – aż 62 proc. oferuje taką możliwość. Wśród małych i średnich sklepów tylko 37 proc. z nich umożliwia taką opcję. W większości przypadków – niezależnie od wielkości sklepu – darmowa dostawa jest jednak uwarunkowana przekroczeniem odpowiedniej kwoty zakupów.