- Home -
- Codzienne -
- Paszporty covidowe rozsierdzają ludzi na całym świecie. Wystarczyło go pokazać w świątecznej reklamie Tesco, by posypały się skargi
Paszport covidowy w reklamie Tesco tak zdenerwował odbiorców, że do urzędu zajmującego się badaniem etyczności reklam wpłynęło już ponad 1500 skarg. Niestety, społeczeństwo (nie tylko Polskie) coraz mocniej się w kontekście pandemii polaryzuje.

Paszport covidowy w reklamie Tesco
"Wirtualne Media" donoszą, że paszport covidowy w reklamie Tesco tak rozsierdził odbiorców, że wpłynęło na nią już ponad 1500 skarg. Chodzi o klip emitowany w Wielkiej Brytanii, który ukazuje świętego Mikołaja pokazującego paszport covidowy na lotnisku. Reklama nosi tytuł "This Christmas, Nothing's Stopping Us", a przygotowała ją agencja BBH.
Moment (0:50), w którym święty Mikołaj pokazuje paszport covidowy, a następnie ukazana jest radość ludzi, okazał się na tyle kontrowersyjny, że niektórzy wprost wskazują, że jest to nawet swego rodzaju:
przymus i zachęcanie do dyskryminacji medycznej
ASA, czyli Advertising Standards Authority, zajmuje się sprawą i wskazała, że obecnie prowadzona jest ocena co do tego, czy można znaleźć realne podstawy do prowadzenia dalszych działań.
Reklama wywołała więc olbrzymie poruszenie, a wskazanie na niej rozwiązania powszechnego i niebędącego niczym dziwnym (bo promowanego przez rządy), czyli paszportu covidowego, okazało się być na tyle okropne, że zachęca coraz więcej osób do kierowania skarg.
Czy mamy do czynienia z prawdziwym skandalem?
Coraz większa polaryzacja
Reklama może być odebrana jako zachęcenie do szczepień, szczególnie że tuż przed pokazaniem sceny z paszportem covidowym pojawia się głos przerażenia, jakoby święty Mikołaj mógł trafić na kwarantannę i — w domyśle i w konsekwencji — nie dostarczyć prezentów. Jest to oczywiście przenośnia, ale jej prawdziwy sens jest dosyć oczywisty — jeżeli chcemy normalnie (w miarę) świętować, szczególnie w gronie rodzinnym, to szczepienie jawi się jako konieczne.
Czy to jest jakiś skandal? No nie, bo pandemia jest faktem, ludzie dalej umierają, a szczepienia nie są żadną trucizną, a faktycznym (i jednym z nielicznych) orężem w walce z pandemią. Coraz więcej ludzi, a zaryzykuję stwierdzeniem, że w skali samej Polski można mówić o milionach, w ogóle w takich sposób nie myśli. Można z każdym dniem z coraz większą dozą poprawności stwierdzić, kto już zechciał się zaszczepić, to już to zrobił, a więc jakiekolwiek nawoływanie do szczepień spotka się z dużym oporem.
A rzeczony opór jest bardzo silny. Przeciwnicy szczepień wprost upatrują w nich zagrożeń, zaś same obostrzenia traktują jako kuriozum (choć oczywiście nie wszyscy — mówimy tutaj o pewnym archetypie). Mimo że rzeczona reklama odnosi się do Wielkiej Brytanii, to gdyby którakolwiek rodzima sieć spróbowała takiego marketingu, to szybko zostałaby postawiona "do pionu". Wystarczy wspomnieć o akcji Heliosa, która miała na celu umożliwienie jak największej liczbie gości udziału w seansach. Fakt, że zezwolono na udział zaszczepionych bez limitu, wywołał tak duże oburzenie (zarzucono segregację sanitarną), że sieć wycofała się z pomysłu. Skutkiem czego finalnie wejść do kina mogło mniej osób.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz