Reklamacja butów? Okazuje się, że gdy kupi się nierówne buty, to nie będzie można ich zwrócić do sklepu.

Chyba każdemu z naszych czytelników zdarzyło się kupować buty. Zazwyczaj wchodzi się do sklepu, wybiera model, kolor, mierzy, płaci w kasie i wychodzi z pudełkiem nowego obuwia. Bywa jednak tak, że w domu czy podczas noszenia okazuje się, że buty mają wadę, więc zgłasza się taki problem w sklepie. Sprzedawcy jednak nie zawsze zgadzają się na wymianę, zwrot gotówki, czy naprawę. Podobna sytuacja spotkała kobietę, której sklep odmówił zwrotu pieniędzy za nierówne buty.

Reklamacja butów nie z każdego powodu?

Kobieta kupiła pod koniec wakacji 2014 roku sportowe buty dla swojej córki. Dziewczynka mierzyła w sklepie jeden z nich i okazało się, że pasuje. W listopadzie, podczas ćwiczeń, okazało się, że jeden z butów spada jej ze stopy. Kobieta stwierdziła, że to pewnie dlatego, że ich cholewki różnią się od siebie o 2 mm – po prostu są to nierówne buty.

Zgodnie z przepisami, powołując się na niezgodność towaru z umową, zgłosiła do sklepu reklamację, która po pewnym czasie została odrzucona. Nie dała jednak za wygraną i zwróciła się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego w Łukowie. Ten w marcu 2015 roku nakazał sprzedawcy zwrot pieniędzy za obuwie.

Tym razem pozwany właściciel sklepu zwrócił się do sądu ze skargą na wyrok. We wrześniu 2015 roku Sąd Rejonowy w Łukowie oddalił powództwo. W uzasadnieniu podano, że problem wyniknął z tego, że córka kobiety nie przymierzyła w sklepie obydwu butów. Gdyby to zrobiła, najprawdopodobniej okazałoby się, że nie odpowiadają one dziewczynce, co w konsekwencji doprowadziłoby do tego, że buty nie zostałyby kupione.

Ten wyrok został zaskarżony przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, ale nie udało się nic wskórać. Sąd odrzucił skargę jako bezzasadną. Gdybyście chcieli prześledzić, co działo się podczas procesu i jak strony argumentowały swoje racje, to warto zerknąć na wyrok wydany 28 grudnia 2015 roku przez Sąd Okręgowy w Lublinie II Wydział Cywilny Odwoławczy.

Z tego procesu można wysnuć wniosek, że lepiej dokładnie mierzyć obydwa buty z każdej pary i dokonywać przemyślanych zakupów. Wiele sieci obuwniczych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i zgadza się na wymianę, naprawę lub zwrot obuwia, lecz sporo jest takich, w których trudno jest dochodzić swoich praw i reklamacja butów nie jest możliwa.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

W każdej sprawie, dotyczącej problemów prawnych związanych z zakupami, zwrotami, reklamacjami i wszelkimi innymi, w których chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, możesz skontaktować się z redakcją Bezprawnik.pl. Współpracuje z nią zespół osób specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie z serwisu shutterstock.com