Partnerzy serwisu:
ecommerce

Polskie sklepy internetowe nie lubią PayPala

Rafał Chabasiński
27.04.2023
Polskie sklepy internetowe nie lubią PayPala

W przypadku form płatności dostępnych w sklepie internetowym można zastosować zasadę „im więcej tym lepiej”. Konsumenci bardzo lubią mieć w tej kwestii wybór. Na uwagę zasługują także stosunkowo mało popularne w Polsce płatności PayPal. Zwłaszcza wtedy, gdy planujemy ekspansję naszego e-sklepu na rynki zagraniczne.

W Polsce PayPal pozwala płacić za zakupy mniej-więcej w co trzecim sklepie internetowym

Dostęp do wielu różnych form płatności już od dłuższego czasu stanowi w polskim ecommerce niemalże obowiązek sprzedawcy. Współczesny kupujący online lubi mieć możliwość zapłacenia za swoje zakupy tą metodą, którą lubi najbardziej. Nie ma się co oszukiwać: w Polsce jest to przede wszystkim BLIK, który stanowi w tej kwestii niedościgniony wzorzec. Popularne stały się również płatności odroczone, które pozwalają konsumentom kupować na swego rodzaju „wirtualny zeszyt”. Można także wskazać formy dokonywania płatności, które są bardziej niszowe, ale wciąż kryje się w nich ogromny potencjał. Dobrym przykładem jest stary dobry PayPal.

To jeden z pierwszych wirtualnych portfeli, który zyskał popularność na całym świecie. Użytkownicy PayPal nie muszą dzisiaj nawet regularnie zasilać swojego konta za pomocą tradycyjnych przelewów. Wystarczy powiązać je z rachunkiem bankowym i kartą płatniczą lub kredytową. Można wówczas dokonywać płatności PayPal nawet przy zerowym saldzie, a nawet stosować one-click ordering czy opłacać w ten sposób różnego rodzaju subskrypcje. Co więcej, serwis umożliwia stosunkowo wygodne robienie zakupów także w innych walutach. W przypadku normalnych zakupów walutowych PayPal stosuje kurs dostawcy karty kredytowej.

Powyższe cechy w połączeniu z wygodą obsługi i siłą przyzwyczajenia sprawia, że płatności PayPal pozostają bardzo popularne poza granicami naszego kraju. Jak to wygląda w Polsce? Zauważalnie gorzej. Trudno byłoby zaliczyć PayPala do najpopularniejszych płatności w ecommerce.

W zeszłym roku możliwość płacenia za zakupy w ten sposób umożliwiało raptem 31 proc. sklepów internetowych. Z badania Tpay również przeprowadzonego w 2022 r. wynika, że portfele wirtualne jako preferowane metody płatności online wskazało raptem 17 proc. respondentów. Należałoby w tej kategorii uwzględnić także ApplePay i GooglePay. Dla porównania: BLIK-a wskazało 70 proc. konsumentów, płatności pay-by-link 38 proc. a płatności odroczone 19 proc.

Płatności PayPal są wręcz obowiązkowe dla e-sklepów myślących o prowadzeniu działalności także poza granicami Polski

Dlaczego więc polski e-sklep miałby zaprzątać sobie głowę płatnościami PayPal? Chodzi przede wszystkim o zagranicznego klienta. Nie da się ukryć, że w okresie dekoniunktury dla wielu firm działających w ecommerce to właśnie ekspansja zagraniczna stanowi sposób na radzenie sobie z kryzysem. Dotyczy to nie tylko gigantów branży, ale także mniejszych sklepów. Poszukiwanie klienta za granicą jest także dość naturalnym kierunkiem działania tych firm, które w kraju osiągnęły już właściwie wszystko, co realnie dało się osiągnąć. Transgraniczny ecommerce rozwija się w Polsce bardzo szybko.

Tymczasem konsumenci z innych rynków miewają różne upodobania, nawyki i przyzwyczajenia. O ile Polska to kraj automatów paczkowych, o tyle mieszkańcy innych państw mogą preferować punkty PUDO. Dotyczy to w szczególności zachodniej części Europy. Podobnie jest w przypadku płatności online. Warto przy tym wspomnieć, że nie wszyscy Europejczycy mają tyle samo szczęścia, co Polacy. BLIK na razie jest dostępny jeszcze tylko w Rumunii. PayPal tymczasem wciąż pozostaje swego rodzaju złotym standardem i punktem odniesienia w płatnościach online poza Polską.

Dlatego płatności PayPal są wręcz zalecane osobom, które prowadzą działalność międzynarodową. System ten jest używany w większości państw, umożliwia łatwe i wygodne rozliczenia niezależnie od kraju pochodzenia stron transakcji, pozwala ominąć problem w postaci braku zgodności waluty. Dotyczy to oczywiście także sklepów internetowych, co doskonale rozumieją największe polskie witryny ecommerce. Co do zasady, to właśnie one najczęściej oferują swoim klientom dokonywanie płatności w ten sposób.

PayPal nie wymaga do sprzedawców żadnych miesięcznych płatności. Pobiera za to prowizje, w tym także od transakcji krajowych. Trzeba przyznać, że nie należą one do niskich. Mogą sięgnąć nawet parę procent wartości transakcji. Zaletą tego systemu jest za to jego stosunkowo szybka i wygodna integracja z witryną sklepu internetowego. Serwis oferuje oczywiście możliwość założenia specjalnego konta firmowego, które posiada dodatkowe opcje ułatwiające zarządzanie płatnościami.