ecommerce Prywatność i bezpieczeństwo

Znowu chcą zabrać wasze pieniądze. Tym razem udają celników

Znowu chcą zabrać wasze pieniądze. Tym razem udają celników
Znowu chcą zabrać wasze pieniądze. Tym razem udają celników
 

Poczta Polska ostrzega: pojawiło się nowe internetowe oszustwo. Tym razem cyberprzestępcy wysyłają ofierze fałszywe maile i SMSy z prośbą o uzupełnienie dokumentacji celnej dotyczącej zakupów w azjatyckich sklepach internetowych. Poczta Polska nie wysyła drogą elektroniczną żadnych tego typu wiadomości.

Cyberprzestępcy zwietrzyli okazję w postaci wejścia w życie pakietu VAT dla e-commerce

Pojawiło się nowe oszustwo internetowe wiążące się z wdrożeniem przez Unię Europejską tzw. pakietu VAT dla e-commerce. Zgodnie z nowymi przepisami, Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej. Stała się tym samym przedstawicielem pośrednim, który dokonuje zgłoszenia celnego za klienta dokonującego zakupy w azjatyckich sklepach internetowych.

Cyberprzestępcy wykorzystali zmianę prawa i podszywają się pod operatora. Wysyłają ofierze fałszywe maile lub SMSy z prośbą o uzupełnienie dokumentacji celnej dotyczącej tego typu zakupów. Poczta Polska ostrzega swoich klientów. Operator nie wysyła drogą elektroniczną żadnych wiadomości zawierających tego typu prośbę.

Poczta Polska prosi, by wszelkie tego typu podejrzane maile i SMSy zgłaszać na adres incydent@poczta.pl. Co ważne: należy wysyłać je jako załączniki a nie za pomocą funkcji „przekaż dalej”. Ta druga opcja utrudnia analizę wiadomości i ustalenie sprawcy.

Co się stanie, jeśli jednak nie zignorujemy wiadomości wysłanej nam przez przestępców? Jak to zwykle w takich przypadkach bywa, „Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem”.

Poczta Polska ostrzega: oszuści mogą za pomocą spreparowanej wiadomości wyczyścić nam konto bankowe i wykraść dane osobowe

To jednak nie koniec złych wieści. Justyna Siwek, Rzecznik prasowy Poczty Polskiej, przestrzega, by absolutnie nie wykonywać instrukcji zawartych wiadomości. „W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów.

Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe„.

Cyberprzestępcy rzadko kiedy przepuszczą okazję, by okraść niczego niespodziewające się ofiary. W tym wypadku żerują na nieznajomości przepisów pakietu VAT dla e-commerce, oraz na zaufaniu do instytucji, jaką jest Poczta Polska. Nowe regulacje obowiązują od 1 lipca tego roku.

Ich celem jest ograniczenie nieuczciwej konkurencji ze strony sklepów internetowych należących do podmiotów spoza Unii Europejskiej, głównie tych azjatyckich. Wcześniejsze rozwiązania pozwalały im w dużej mierze unikać płacenia ceł i podatku VAT. Jednak pomimo wejścia w życie nowych przepisów ceny na Aliexpress mają, zgodnie z zapewnieniami chińskiego portalu, pozostać bez zmian.