Poczta Polska słynie z dobrze wyposażonych sklepików. Kupimy tam m.in. prasę, kalendarze, kartki życzeniowe, resoraki, a czasem torebki, kosmetyki, czy dewocjonalia. Grudniowe wiadomości nas jednak zaskakują. Otóż Poczta Polska sprzedaje bilety autobusowe – w dodatku również na kursy międzynarodowe. Wszystko za sprawą współpracy poczty oraz FlixBusa.
To szansa dla Poczty Polskiej czy dla FlixBusa?
Jak poinformował Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej, w 440 placówkach pocztowych na terenie całej Polski można już kupić bilety na FlixBusa. Zdaniem zarządu spółki, mobilność powinna być dostępna dla każdego, a sprzedaż biletów autobusowych na poczcie ma ułatwić podróżowanie, zwłaszcza seniorom. Współpraca ze znaną firmą przewozową ma być wynikiem Planu Transformacji (będącego reakcją na problemy finansowe spółki).
Usługa ta jest dostępna w specjalnie oznaczonych okienkach (logo FlixBusa) i ma być skierowana głównie do osób, które mają problemy z internetowymi rezerwacjami czy też płatnościami. Nie czarujmy się więc – bilety na FlixBusa na poczcie zapewne będą kupować głównie seniorzy (którzy i tak najczęściej korzystają z usług pocztowych, nie licząc oczywiście instytucji, czy osób, którym zależy na skutkach prawnych, związanych z nadaniem przesyłki w polskiej placówce pocztowej). Oczywiście istnieje też całkiem spora szansa, że sprzedaż biletów na FlixBusa przyciągnie na pocztę dodatkowych klientów i nieco zróżnicuje target osób, korzystających z usług spółki.
Warto również zaznaczyć, że ta współpraca jest szansą dla obu stron. Po pierwsze Poczta Polska może dzięki temu zwiększyć swoje zyski (czy może raczej przestać drżeć o straty) i umocnić swoją pozycję na rynku. Z kolei FlixBus zyskuje dodatkową reklamę i zainteresowanie mediów, jego pozycja, jako przewoźnika staje się również pewniejsza. Dla wielu osób fakt, że bilet można kupić w placówce pocztowej (a Poczta Polska to jak przypominamy spółka Skarbu Państwa) sprawia, że bardziej ufa tej firmie.
Poczta Polska sprzedaje bilety autobusowe – jak to działa?
Zakup biletu na FlixBusa w placówce pocztowej jest dosyć prosty, całość powinna zająć najwyżej kilka minut. Po podejściu do odpowiedniego okienka klient ma określić cel podróży (powinien również określić kwestie związane z bagażem czy z preferowanym miejscem, jednak ze względu na fakt, że za zakup biletu odpowiada żywa osoba, a nie bezduszna maszyna, może liczyć na wsparcie w tym zakresie), a pracownik wprowadzi te dane do odpowiedniego systemu.
System FlixBusa sprawdzi dostępność miejsc, a także wyceni taki przejazd. Te dane są przekazywane osobie zainteresowanej zakupem biletu. Jeżeli jest usatysfakcjonowana czasem trwania połączenia oraz ceną, może dokonać rezerwacji. Płatność jest możliwa zarówno w formie gotówkowej (kolejny ukłon w kierunku seniorów, gdyż to oni najczęściej wciąż preferują tradycyjne płatności), jak i bezgotówkowej. Po dokonaniu rezerwacji klient otrzyma potwierdzenie na adres mailowy. Może również poprosić o wydruk rezerwacji.
Oferta Poczty Polskiej faktycznie ma szansę poprawić mobilność seniorów, czy osób wykluczonych cyfrowo
Poczta Polska, jeżeli chce przetrwać, musi się zmienić. W dobie InPostu, DPD, DHL, a także innych znanych i mniej znanych firm kurierskich, które oferują nie tylko szybkie dostarczenie przesyłek, ale również wygodę i konkurencyjne ceny, jedyne co dotychczas ratowało spółkę, to starsze pokolenie oraz fakt, że nadanie listu poleconego w polskiej placówce pocztowej rodzi określone skutki prawne.
Plan Transformacji, który obecnie ma wdrażać poczta to optymalizacja zatrudnienia, zmniejszenie biurokracji, czy też wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynkowym, a więc zaproponowanie usług kurierskich, finansowych i cyfrowych, które pozwolą poczcie w jakiś sposób się wyróżnić i przyciągnąć klientów.
Współpraca z FlixBusem jest jednym z pierwszych kroków tej transformacji. Pierwszym i prawdopodobnie skierowanym w dobrą stronę. Dla wszystkich, których dziwi, że Poczta Polska sprzedaje bilety autobusowe podkreślamy, że sporo osób preferuje właśnie taką formę rezerwacji podróży. Możliwość zakupu biletu na połączenia autobusowe krajowe i międzynarodowe to szansa na przyciągnięcie grona nowych klientów. Osób, które ponad wygodę transakcji elektronicznych, cenią sobie bezpieczeństwo zakupu biletu w określonym punkcie, przy wsparciu żywej osoby i z możliwością wydrukowania potwierdzenia na miejscu.