Przedsiębiorcom grożą ogromne kary? Nadal nie można dokonać zgłoszenia do CRBR, pojawiają się wątpliwości interpretacyjne

Firma dołącz do dyskusji (7) 15.07.2020
Przedsiębiorcom grożą ogromne kary? Nadal nie można dokonać zgłoszenia do CRBR, pojawiają się wątpliwości interpretacyjne

Edyta Wara-Wąsowska

Wczoraj informowaliśmy na łamach Bezprawnika o problemach z Centralnym Rejestrem Beneficjentów Rzeczywistych. Strona internetowa, za pośrednictwem której można zgłosić informację o beneficjencie rzeczywistym przestała działać w poniedziałek wieczorem, w związku z czym przedłużono termin zgłoszeń do 14 lipca. Okazuje się jednak, że awaria nie została jeszcze usunięta. Czy przedsiębiorcom grożą kary?

Problemy z CRBR. Strona z rejestrem nadal nie działa

Przedsiębiorcy, którzy chcieli dokonać zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego w ostatnim możliwym terminie dla spółek zarejestrowanych przed 13 października 2019 r., czyli 13 lipca, mieli spore problemy. Wielu z nich nie miało możliwości poprawnego wypełnienia i wysłania formularza ze względu na problemy z działaniem strony internetowej. Ministerstwo Finansów postanowiło z tego powodu wydłużyć ostateczny termin dokonywania zgłoszeń.

Niestety – już wczoraj można było podejrzewać, że wydłużenie terminu o jeden dzień nic nie da. Przedsiębiorcy alarmowali, że nadal są problemy z CRBR. Ostatecznie MF zdecydowało o przesunięciu ustawowych terminów do czasu usunięcia trudności.

Mogłoby się zatem wydawać, że przedsiębiorcy, którzy zwlekali na ostatnią chwilę, po prostu będą musieli poczekać, a po usunięciu awarii – dokonać zgłoszenia. Tyle, że komunikat MF równie dobrze może dotyczyć wyłącznie „nowych spółek”, które muszą przesłać informacje o beneficjencie w terminie siedmiu dni.

Czy przedsiębiorcom grożą ogromne kary?

Część prawników uważa, że przedłużenie terminu literalnie dotyczy wyłącznie nowych spółek i przedsiębiorców, którzy chcieliby dokonać zmian we wpisach. Takiego zdania jest m.in. Wojciech Kapica, współkierujący departamentem prawa rynków finansowych kancelarii SMM Legal, który udzielił wypowiedzi dla Prawo.pl. Warto zwrócić uwagę na fakt, że komunikat MF dotyczy biegu terminów w art. 60 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu:

W związku z tym oraz z planowanymi pracami serwisowymi dotyczącymi profilu zaufanego (więcej na stronie pz.gov.pl), do biegu terminów o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, nie wlicza się czasu wystąpienia utrudnień.

Z kolei art. 60 ust. 1 brzmi:

Informacje, o których mowa w art. 59 (…) są zgłaszane do Rejestru nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółek wymienionych w art. 58 (…), a w przypadku zmiany przekazanych informacji – w terminie 7 dni od ich zmiany.

Z drugiej strony trudno podejrzewać MF o to, że faktyczną intencją była ochrona przed karą tylko dla nowych spółek. Nie zmienia to jednak faktu, że ministerstwo mogło wyraźnie zaznaczyć, że przedsiębiorcy ze „starych” spółek nie poniosą żadnych konsekwencji za niezgłoszenie informacji w terminie.

Co mogą zrobić przedsiębiorcy, którzy ze względu na problemy z CRBR nie dokonali zgłoszenia w terminie?

Teoretycznie sam komunikat o awarii powinien wystarczyć – przedsiębiorca może się na niego powołać. Jeszcze lepiej, jeśli zrobił screeny niedziałającej strony na dowód, że faktycznie usiłował dokonać zgłoszenia do rejestru. Na ten moment przedsiębiorcy powinni jednak przede wszystkim czekać na kolejne komunikaty MF.