Kolejny dobry pomysł na robienie kosztów w firmie. Płaci za to prawie każdy przedsiębiorca, mało który odlicza

Firma Podatki Zakupy firmowe dołącz do dyskusji (53) 23.08.2019
Kolejny dobry pomysł na robienie kosztów w firmie. Płaci za to prawie każdy przedsiębiorca, mało który odlicza

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

W koszty firmowe można wliczyć zakup naprawdę wielu rzeczy. Interpretacje wydawane przez fiskusa należy traktować z pewnym dystansem. Są jednak pewne wydatki, które wydają się nie do zakwestionowania, jeśli chodzi o koszty uzyskania przychodu. Takim wydatkiem jest reklama, która w koszty firmowe może zostać jak najbardziej wliczona. Można zaryzykować stwierdzenie, że to zresztą jeden z najbardziej opłacalnych wydatków, które można wrzucić w koszty. 

Marketing i reklama to coś, na co prędzej czy później i tak trzeba przeznaczyć pewne środki

Jeśli startujemy z jakimś biznesem, to swoje towary lub usługi możemy reklamować już od samego początku. Możemy też polegać na zbudowanej wcześniej (np. w pracy etatowej) sieci klientów. Bez względu jednak na to, czy wydatki na marketing i reklamę pojawią się od razu, czy jednak trochę później, jednego można być pewnym.  Nadejdzie moment, gdy staną się po prostu koniecznością. W zależności od charakteru biznesu mogą być stosunkowo niewielkie. Przykładem mogą być wydatki związane głównie z płatną promocją w mediach społecznościowych. Czasem są jednak irracjonalnie wręcz ogromne (zwłaszcza w wielkich korporacjach).

Czy bez reklamowania biznesu da się osiągać zadowalające zyski? W niektórych przypadkach zapewne tak. Możliwe jest to np. wtedy, gdy marka jako jedyna wypełnia pewną niszę, kiedy ma niekwestionowaną pozycję itd. Jednak to właśnie reklama, marketing i kreowanie wizerunku pomaga w zwiększeniu zysków osiąganych ze sprzedaży produktów czy towarów. Nawet marki, które teoretycznie nie musiałyby się już reklamować (dajmy na to – Apple czy Samsung), bo mają swoich wiernych fanów na całym świecie, mimo to nadal to robią. Po pierwsze dlatego, że zainteresowanie konsumentów trzeba stale pobudzać; w innym wypadku, znudzeni, skorzystają z towarów czy usług konkurencji. I to niekoniecznie ze względu na cenę czy jakość. Czasem wystarczy tylko powiew świeżości. Reklama go do pewnego stopnia gwarantuje, zwłaszcza jeśli twórca ją wcześniej przemyślał i ciekawie zrealizował. Po drugie – bo bez żadnych przeszkód reklama może być wrzucona w koszty firmowe.

Reprezentacja, marketing i reklama a koszty firmowe

Reklama, a konkretniej wydatki na nią poniesione, mogą stanowić koszty firmowe. Celem wydatków tego rodzaju jest bowiem zwiększenie przychodów lub przynajmniej utrzymanie ich na tym samym poziomie. I o ile to jest oczywiste, o tyle trudniejsze może być ustalenie, czym reklama jest. Na podstawie orzecznictwa można wyciągnąć wniosek, że są to działania, które mają na celu rozpowszechnianie pozytywnych informacji o firmie oraz dobrych opinii na temat produktów i usług przez nią oferowanych. Reklamą jest również rozpowszechnianie informacji o miejscu i czasie, w jakim można dokonać zakupu, czy promocyjnej cenie. Celem rozpowszechnianych informacji zawsze jest zwrócenie uwagi potencjalnego konsumenta na produkt.

Reklamą jest zatem np. zarówno reklama w mediach (także społecznościowych) jak i np. na bannerach i billboardach czy w innych firmach (w formie plakatu itd.). Reklama może być zatem wliczana w koszty firmowe, jednak trzeba pamiętać o jednym – im bardziej innowacyjna jest forma reklamy (i im mocniej wykorzystuje nowe technologie), tym większe obiekcje może mieć fiskus. Przykładem jest kwestia ujmowania wydatków poniesionych na działania na Facebooku w koszty uzyskania przychodu czy to, jakie koszty firmowe może mieć bloger (zdaniem fiskusa). Nie zmienia to jednak faktu, że wydatki poniesione na reklamę w oczywisty sposób są powiązane z próbą zabezpieczenia przychodów. I to w w najgorszym wypadku, bo najczęściej chodzi o próbę ich zwiększenia.