REKLAMA
  1. Home -
  2. Finanse -
  3. Będzie można łatwiej zrezygnować z kredytu gotówkowego. Przynajmniej w niektórych sytuacjach
Będzie można łatwiej zrezygnować z kredytu gotówkowego. Przynajmniej w niektórych sytuacjach

Wiadomo już, że szykują się zmiany w kredycie konsumenckim - UOKiK przygotował odpowiedni projekt, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Jedna z planowanych zmian ma dotyczyć sposobu odstąpienia od umowy kredytowej; dzięki temu kredytobiorcy zyskają jeszcze większą elastyczność i łatwiej zrezygnują z zobowiązania.

Rezygnacja z kredytu przez internet. Kolejna zmiana w kredycie konsumenckim warta uwagi

Na początku miesiąca opisywałam na łamach Bezprawnika najważniejsze zmiany w kredycie konsumenckim proponowane przez UOKiK. Bankier.pl zwrócił jednak uwagę na ciekawą kwestię - czyli na projektowaną zmianę w sposobie odstąpienia od umowy kredytowej.

Zgodnie z projektem, procedura rezygnacji z umowy nie powinna być trudniejsza niż jej zawarcie. W praktyce oznacza to, że jeśli umowa o kredyt konsumencki została zawarta za pośrednictwem interfejsu internetowego, w ten sam sposób musi być możliwe odstąpienie od niej.

REKLAMA

Jak to ma wyglądać w praktyce? Projekt ustawy nakłada na usługodawców obowiązek umieszczenia na ich stronach internetowych specjalnie oznaczonej funkcji „odstąp od umowy tutaj”. Przycisk ten ma być łatwo dostępny i wyraźnie wyróżniony, tak aby konsument nie musiał go długo szukać. Co więcej, sam proces rezygnacji ma być maksymalnie uproszczony, a jego finalizacja musi zostać potwierdzona przez usługodawcę na trwałym nośniku, dając klientowi dowód skutecznego odstąpienia od umowy.

Prawo do rozmowy z człowiekiem i walka z dark patterns

Nowe przepisy mają również rozwiązać problem prezentowania ogromnej ilości informacji na małych ekranach smartfonów. Projekt wprowadza możliwość dzielenia informacji na warstwy, na przykład w formie rozwijalnych sekcji. Kluczowe jest jednak to, że najważniejsze informacje, takie jak nazwa firmy, cechy usługi i cena, muszą być zawsze widoczne w pierwszej, nierozwiniętej warstwie.

REKLAMA

Kolejną istotną zmianą jest wzmocnienie prawa konsumenta do kontaktu z człowiekiem. W sytuacji, gdy przedsiębiorca udziela wyjaśnień za pomocą zautomatyzowanych narzędzi, takich jak chatboty, klient będzie miał prawo zażądać interwencji i rozmowy z konsultantem. To ważny zapis, który ma na celu zapewnienie wsparcia w przypadku skomplikowanych produktów finansowych, których specyfiki nie da się wyjaśnić za pomocą gotowych odpowiedzi.

Warto na koniec wspomnieć również o tym, że nowe przepisy, jeśli zostaną przyjęte, mają zakazać stosowania tzw. dark patterns, czyli zwodniczych praktyk w interfejsach internetowych, które mają na celu manipulowanie decyzjami konsumentów. Chodzi m.in. o niedopuszczalność wyróżniania jednej z opcji (np. kredytu z droższym ubezpieczeniem) czy wielokrotnego podsuwania klientowi raz odrzuconej propozycji.

REKLAMA

Zgodnie z harmonogramem legislacyjnym, większość nowych przepisów ma wejść w życie 20 listopada 2026 r.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi