- Home -
- Finanse -
- Będzie można łatwiej zrezygnować z kredytu gotówkowego. Przynajmniej w niektórych sytuacjach
Wiadomo już, że szykują się zmiany w kredycie konsumenckim - UOKiK przygotował odpowiedni projekt, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Jedna z planowanych zmian ma dotyczyć sposobu odstąpienia od umowy kredytowej; dzięki temu kredytobiorcy zyskają jeszcze większą elastyczność i łatwiej zrezygnują z zobowiązania.

Rezygnacja z kredytu przez internet. Kolejna zmiana w kredycie konsumenckim warta uwagi
Na początku miesiąca opisywałam na łamach Bezprawnika najważniejsze zmiany w kredycie konsumenckim proponowane przez UOKiK. Bankier.pl zwrócił jednak uwagę na ciekawą kwestię - czyli na projektowaną zmianę w sposobie odstąpienia od umowy kredytowej.
Zgodnie z projektem, procedura rezygnacji z umowy nie powinna być trudniejsza niż jej zawarcie. W praktyce oznacza to, że jeśli umowa o kredyt konsumencki została zawarta za pośrednictwem interfejsu internetowego, w ten sam sposób musi być możliwe odstąpienie od niej.
Jak to ma wyglądać w praktyce? Projekt ustawy nakłada na usługodawców obowiązek umieszczenia na ich stronach internetowych specjalnie oznaczonej funkcji „odstąp od umowy tutaj”. Przycisk ten ma być łatwo dostępny i wyraźnie wyróżniony, tak aby konsument nie musiał go długo szukać. Co więcej, sam proces rezygnacji ma być maksymalnie uproszczony, a jego finalizacja musi zostać potwierdzona przez usługodawcę na trwałym nośniku, dając klientowi dowód skutecznego odstąpienia od umowy.
Prawo do rozmowy z człowiekiem i walka z dark patterns
Nowe przepisy mają również rozwiązać problem prezentowania ogromnej ilości informacji na małych ekranach smartfonów. Projekt wprowadza możliwość dzielenia informacji na warstwy, na przykład w formie rozwijalnych sekcji. Kluczowe jest jednak to, że najważniejsze informacje, takie jak nazwa firmy, cechy usługi i cena, muszą być zawsze widoczne w pierwszej, nierozwiniętej warstwie.
Kolejną istotną zmianą jest wzmocnienie prawa konsumenta do kontaktu z człowiekiem. W sytuacji, gdy przedsiębiorca udziela wyjaśnień za pomocą zautomatyzowanych narzędzi, takich jak chatboty, klient będzie miał prawo zażądać interwencji i rozmowy z konsultantem. To ważny zapis, który ma na celu zapewnienie wsparcia w przypadku skomplikowanych produktów finansowych, których specyfiki nie da się wyjaśnić za pomocą gotowych odpowiedzi.
Warto na koniec wspomnieć również o tym, że nowe przepisy, jeśli zostaną przyjęte, mają zakazać stosowania tzw. dark patterns, czyli zwodniczych praktyk w interfejsach internetowych, które mają na celu manipulowanie decyzjami konsumentów. Chodzi m.in. o niedopuszczalność wyróżniania jednej z opcji (np. kredytu z droższym ubezpieczeniem) czy wielokrotnego podsuwania klientowi raz odrzuconej propozycji.
Zgodnie z harmonogramem legislacyjnym, większość nowych przepisów ma wejść w życie 20 listopada 2026 r.
zobacz więcej:
22.07.2025 13:52, Mariusz Lewandowski
22.07.2025 13:11, Mariusz Lewandowski
22.07.2025 13:00, Aleksandra Smusz
22.07.2025 12:39, Edyta Wara-Wąsowska
22.07.2025 12:06, Rafał Chabasiński
22.07.2025 11:26, Materiał Partnera Bezprawnika
22.07.2025 11:15, Edyta Wara-Wąsowska
22.07.2025 10:30, Mateusz Krakowski
22.07.2025 9:42, Mateusz Krakowski
22.07.2025 9:02, Edyta Wara-Wąsowska
22.07.2025 7:45, Rafał Chabasiński
22.07.2025 0:46, Mariusz Lewandowski
21.07.2025 18:23, Katarzyna Zuba
21.07.2025 13:06, Edyta Wara-Wąsowska
21.07.2025 12:03, Edyta Wara-Wąsowska
21.07.2025 11:31, Miłosz Magrzyk
21.07.2025 10:08, Edyta Wara-Wąsowska
21.07.2025 9:34, Mateusz Krakowski
21.07.2025 8:35, Rafał Chabasiński
21.07.2025 6:54, Miłosz Magrzyk
21.07.2025 6:20, Mariusz Lewandowski
21.07.2025 4:15, Mariusz Lewandowski
20.07.2025 17:19, Miłosz Magrzyk
20.07.2025 12:39, Mariusz Lewandowski