- Home -
- ecommerce -
- Przyszłość e-commerce? Sztuczna inteligencja podpowie co chcemy kupić w danym sklepie
Personalizacja oferty i precyzyjny dobór produktów, te zagadnienia będą zdaniem ekspertów miały wpływ na rozwój e-commerce w Polsce. Sklepy coraz więcej wiedzą o swoich klientach, czas to wykorzystać. Zwłaszcza że klienci tego oczekują.

Rozwój e-commerce w Polsce
Branża e-commerce w Polsce to wciąż dynamicznie rozwijający się rynek. W ubiegłym roku zakupy online robiło aż 11 procent więcej Polaków niż przed rokiem. Z badań Gemius wynika, że obecnie aż 73 procent Polaków wybiera zakupy przez Internet. Do rozwoju branży zdecydowanie przyczyniła się pandemia koronawirusa, ale z drugiej strony przyśpieszyła ona tylko to, co nieuniknione. Jak wyjść naprzeciw zmianom i jeszcze bardziej rozwinąć swoją sprzedaż? Kluczem do tego może okazać się personalizacja usług.
Dlaczego jest to tak ważne? Z prostej przyczyny - chodzi o czas. Zasoby sklepów internetowych są właściwie nieograniczone. Dopasowanie indywidualnej oferty pozwoli go zaoszczędzić. Skrócić ścieżkę decyzyjną. I nie chodzi tu wcale o gromadzenie danych wrażliwych, ale bardziej informacji o naszych gustach i upodobaniach oraz dopasowanie do pewnego modelu klienta.
Spersonalizowane oferty mogą zostać dobrane na podstawie historii zakupów, oglądanych kart produktu, porzuconych koszyków, wykorzystanych metod płatności oraz danych, które klienci podali dobrowolnie. W gromadzeniu i przetwarzaniu tego typu informacji pomagają oprogramowania typu Customer Data Platform oraz ich rozwinięcia gromadzące dane i doświadczenia klientów w oparciu o tzw. deep learning, czyli uczenie maszynowe. Narzędzia te pomagają w precyzyjny sposób zaproponować klientowi przydatny, bądź zgodny z jego gustem towar.
Mimo że gromadzenie danych nie kojarzy się w naszej przestrzeni pozytywnie, jest ono oczekiwane przez klientów. Przewertowanie tysięcy artykułów działa zniechęcająco, czas na poszukiwanie musi więc zostać maksymalnie skrócony, a sam proces zakupowy maksymalnie uproszczony. Prostota jest przyszłością sklepów internetowych. Oprócz oszczędności czasu tworzy ona również większe zaangażowanie i lojalność klienta wobec marki, a także zwiększa średnią wartość zamówienia.
Jeśli mowa o prostocie warto zwrócić uwagę na podniesienie intuicyjności procesu dokonywanych zakupów. Łatwość zakładania konta, proces płatności i przejrzyste warunki zakupu, reklamacji oraz zwrotu. Ważny jest też klarowny interfejs oraz zapewnienie udogodnień znanych z zakupów offline, możliwość przetestowania produktu i indywidualny dobór oraz porada. Współczesny klient chce mieć proces zakupu podany na tacy. Tylko wtedy pozostanie przy zakupach online, a tym samym zapewni ich rozwój.
zobacz więcej:
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska