Większość Polaków chce wprowadzenia sztucznej inteligencji w urzędach. Ale nie ma ochoty płacić na nią podatków

Państwo Podatki Technologie Dołącz do dyskusji
Większość Polaków chce wprowadzenia sztucznej inteligencji w urzędach. Ale nie ma ochoty płacić na nią podatków

Rozwój sztucznej inteligencji dotyczy także urzędów i administracji publicznej, a zdaniem ekspertów rozwój AI w tym sektorze przyniósłby wiele korzyści zwykłym obywatelom. Z badań wynika, że Polacy są otwarci na wprowadzanie AI w wielu sferach administracji publicznej. Szersze stosowanie sztucznej inteligencji w urzędach musiałoby wiązać się jednak z koniecznością wprowadzenia nowych podatków, a na to Polacy nie są gotowi.

Sztuczna inteligencja w urzędach – tak. Podatki na ten cel – może niekoniecznie

O tym, jakie zdanie mają Polacy o sztucznej inteligencji w urzędach i administracji publicznej, mówi nam badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wynika z niego, że aż 92,5 proc. ankietowanych twierdzi, że cyfrowe usługi publiczne ułatwiają im załatwianie wielu spraw urzędowych. Co więcej, większość Polaków ma nadzieję, że AI pozwoli zautomatyzować szereg procesów w taki sposób, aby skrócić czas oczekiwania w kolejkach. Polacy są jednak niechętni do wykładania większej ilości pieniędzy na ten cel. O braku chęci płacenia podatków na procesy wdrażania sztucznej inteligencji w urzędach mówił Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w PIE:

Mimo że ankietowani wyrażają pozytywne opinie o cyfrowych usługach publicznych, to jednak nie chcieliby płacić wyższych podatków w zamian za lepsze usługi publiczne. 66,7 proc. osób jest zdania, że to państwo powinno inwestować więcej w usługi cyfrowe. Natomiast jedynie 27,2 proc. osób jest gotowych sfinansować te inwestycje wyższymi podatkami, a 46,6 proc. osób sprzeciwia się takiej podwyżce. Sprzeczność ta może odzwierciedlać brak zrozumienia zależności między podatkami, a wydatkami państwa.

Polacy mają nadzieję także na poprawę funkcjonowania administracji publicznej w taki sposób, aby była ona bardziej przyjazna dla osób niepełnosprawnych. Wielu Polaków chciałoby, by AI pozwoliło na szybsze i sprawniejsze reagowanie na sytuacje zagrożenia. Różną opinię w tym temacie mają jednak kobiety i mężczyźni, a bardziej pozytywne zdanie o funkcjonalności sztucznej inteligencji w sferze publicznej mają ankietowani płci męskiej. Wielu z nas ma także nadzieję, że sztuczna inteligencja pozwoli wyeliminować ludzkie błędy i zaniechania podczas trwania klęsk żywiołowych i pandemii.

Polacy obawiają się także o bezpieczeństwo danych osobowych związane z gwałtownym rozwojem AI

Pomimo szerokiego poparcia społecznego dla wprowadzenia sztucznej inteligencji w urzędach, wielu Polaków ma wątpliwości co do bezpieczeństwa swoich danych osobowych. Co trzeci Polak obawia się nie tylko naruszeń prywatności, ale także wszelkiego rodzaju wycieku danych i informacji wrażliwych. To sprawia, że Polacy nie są chętni do płacenia za aplikacje, które pomagałaby w wypełnianiu szeregu formularzy i dokumentów, które są wymagane przez dany urząd