Od dłuższego czasu słyszymy, że w Polsce brakuje rąk do pracy, a co za tym idzie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. To jednak nie zawsze przekłada się na dobre odczucia u osób, które chcą zmienić pracę. Z raportu Pracuj.pl wynika, że są one narażone na wiele stresujących sytuacji, a także muszą liczyć się z chronicznym uczuciem niepewności.
Szukanie pracy w Polsce to w dalszym ciągu źródło stresu i niepewności
Niedawno opublikowane badanie Pracuj.pl nie napawa optymizmem wszystkich tych pracowników, którzy z jakichś powodów chcą zmienić miejsce zatrudnienia. W dalszym ciągu jednym z największych problemów osób, które szukają pracy, jest brak odzewu ze strony pracodawcy lub rekrutera. Aż 4 na 10 osób przyznało, że oczekiwanie na odpowiedź po wysłaniu aplikacji jest dla nich najtrudniejsze. Tutaj autorzy badania poruszają kolejną ważną kwestię, która dotyczy otrzymywania informacji zwrotnej po aplikowaniu na dane stanowisko. Aż 8 na 10 osób chciałoby dostawać odpowiedź od pracodawcy nawet wtedy, gdy ich CV zostało odrzucone. Informacja taka może ułatwić im np. dalsze poszukiwanie pracy. O emocjach kandydatów mówiła Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl:
W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje.
Jednym z rozwiązań problemu jest transparentność działań pracodawców i rekruterów
Eksperci Pracuj.pl wskazują na konieczność transparentnego działania po stronie firm, co w dłuższej perspektywie może zniwelować rosnącą niepewność kandydatów, aplikujących na konkretne stanowiska pracy. Dlatego tak ważna jest odpowiednia komunikacja z kandydatem, a także regularne informowanie go o kolejnych procesach rekrutacji i statusie aplikacji. Tego typu działanie może w znacznym stopniu zredukować stres i niepewność u aplikującej osoby. Taki typ komunikacji jest jednak ważny nie tylko dla kandydatów, którzy wysyłają CV. Transparentność i wysoka jakość procesów rekrutacyjnych jest kluczowa także ze względu na konieczność budowania odpowiedniego wizerunku samej firmy. Autorzy raportu Pracuj.pl wskazują na pozytywne skutki wprowadzenia tego typu rekrutacji w firmie. Dotyczą one m.in. budowania szeroko pojętej kultury feedbacku w polskim biznesie, która może diametralnie zmienić obraz pozyskiwania pracowników do wielu polskich firm.